Przetestuj swoje umiejętności walcząc z innymi graczami w Clash of Clans. System doboru przeciwnika dopasuje nam odpowiedniego gracza i w całym procesie bazuje na ilości trofeów na naszym koncie. Alternatywną opcją na rozpoczęcie walki PvP jest użycie przycisku zemsta (Revenge), który znajdziecie w logach obrony. Walki tego rodzaju pozwalają nam zmierzyć się z osobą, która zaatakowała nas jako pierwsza. Jednak uważajcie na tego typu akcje, zemsta nie zawsze się opłaca i możemy trafić na o wiele silniejszą, jak na nasze możliwości, wioskę gracza, której nie będziemy mieli szans spenetrować, a sam atak, pomimo naszej złości i chęci zemsty, nie będzie się opłacał w porównaniu do zysków jakie po niej uzyskamy, o ile uzyskamy jakikolwiek loot.

A teraz przejdźmy dalej, do momentu, gdy system wylosował nam już przeciwnika. Wtedy właśnie widzimy jego bazę i mamy 30 sekund na decyzję, w tym czasie warto skupić się na sprawdzeniu obrony przeciwnika i ocenie naszych możliwości jak i opłacalności ataku. Jeśli czas się nie skończył, a my jednak nie zdecydujemy się na atak to możemy ponowić wyszukiwanie albo całkowicie zrezygnować z walki. Zwróćcie uwagę także na ilość trofeów jakie możecie zdobyć z danego ataku, oczywiście podana jest tak maksymalna ilość, którą dostaniecie jeśli zdobędziecie trzy gwiazdki, ale widzimy tam również ile tych punktów stracimy jeśli walkę przegramy, czyli nie uzyskamy ani jednej gwiazdy.


Gdy już rozpoczynamy walkę, rozstawimy jednostki albo rzucimy zaklęcie to przycisk „End Battle” znika i zostaje zastąpiony opcją poddania się „Surrender”, który oczywiście kończy grę i działa identycznie jakbyśmy przegrali cały atak.

Ostrzeżenie o napadzie

Jednakże jeśli zdobędziemy już co najmniej jedną gwiazdę to przycisk „Surrender” na nowo zmienia się w „End Battle” i możemy bez żadnych konsekwencji zakończyć walkę nawet jeśli nie minęły standardowe 3 minuty jakie przydzielane są nam na cały atak w każdej walce PvP. Po co używać tego przycisku jeśli idzie nam całkiem nieźle? Nieraz sam go używam, aby mój heros nie stracił za dużo życia i był gotowy do kolejnej walki. Czasami także widać jak na dłoni, że pomimo zdobycia tej gwiazdy tracimy coraz więcej i więcej jednostek i już raczej nie wyciśniemy zbyt wiele jeśli chodzi o surowce.


Zwycięstwo i porażka w Clash of Clans

Trofea przyznawane są nam jedynie w walkach multiplayer (PvP) i zwycięstwo zależy od tego jak wiele gwiazd uda nam się zdobyć w trakcie ataku. W każdej walce można zebrać maksymalnie trzy gwiazdy:

  • Pierwszą dostajemy za zniszczenie 50% budynków w bazie wroga.
  • Drugą dostaniemy za zniszczenie Town Hall.
  • A trzecią jeśli zniszczymy w całości bazę przeciwnika.

Zwycięstwo i porażka

Za każdą gwiazdę dostajemy 1/3 możliwych do wygrania trofeów. To oznacza, ze zniszczenie TH przeciwnika gwarantuje nam automatycznie zwycięstwo. Również należy pamiętać, że niemożliwe jest zdobycie choćby jednej gwiazdy nie niszcząc Town Hall. Nie zdobywając żadnej gwiazdy jesteśmy skazani na przegraną, a to wiąże się z utratą trofeów.


Zdobywanie i strata trofeów

Zawsze gracze mają wiele pytań odnośnie trofeów, nieco wyjaśniłem ten system w poprzednim poradniku, ale tutaj może wytłumaczę to nieco prościej. Nie wiem czy wiecie, ale jest zawsze szansa na to, że po przegranej można stracić znacznie więcej tych punktów aniżeli byśmy wygrali ich. Przykładowo po przegranej stracimy 40 Trofeów, a po wygranej dostaniemy jedynie 27.

Zastanawiacie się jak to możliwe i czy to nie jest błąd gry?

To żaden błąd i wszystko działa zgodnie z systemem dopasowującym graczy do siebie przed walką. Działa to mniej więcej tak. Jeśli dopasowany przeciwnik jest od nas słabszy (nie gra roli tutaj poziom TH czy ilość doświadczenia) to możemy więcej stracić trofeów aniżeli ich zyskać. Jeśli go pokonamy to zyskamy tylko kilka punktów, a jeśli z nim przegramy to poważnie odczujemy zabrane na trofea. Podobnie system działa w drugą stronę, jeśli mamy mniej punktów niż przeciwnik to system widzi go jako „silniejszego od nas” i zwycięstwo z nim przyniesie nam znacznie więcej trofeów niż zabierze nam przegrana.

Tym samym, na logikę, im więcej możemy wygrać trofeów tym trudniejszy jest przeciwnik, na którego trafiliśmy. Dodatkowo musicie wiedzieć, że wielu silnych graczy specjalnie przegrywa walki, aby zbić poziom trofeów na kontach, a tym samym łatwiej jest im w najważniejszych punktach rozwoju, bronić swojej wioski, a dodatkowo mogą grabić przez pewien czas o wiele słabszych przeciwników, a to już są przecież łatwe surowce, za które szybko można rozbudować swoją bazę.

Uwaga: Przed atakiem zwróć uwagę na to jak wiele trofeów możesz wygrać, a ile możesz przegrać, to daje nam szybką informacje o tym jak trudny jest nasz przeciwnik. Jeśli pomiędzy tymi dwiema cyframi widzicie ogromną różnicę to znaczy, że między tobą, a przeciwnikiem jest wielka różnica w posiadanych trofeach. Jeśli możesz więcej wygrać niż przegrać to uznajcie bitwę jako trudną, a jeśli więcej możecie przegrać niż wygrać to raczej nie powinniście mieć problemów z pokonaniem przeciwnika. Jednakże jak wspomniałem wcześniej, system łatwo można oszukać, a my szybko możemy się przejechać na pozornie niegroźnym przeciwniku.

Planowanie i wybór jednostek

Nie ma co ukrywać, prawda jest taka, że dobra strategia i planowanie odnośnie tego jakimi jednostkami zaatakujemy to klucz do zwycięstwa. Jeśli nie przemyślimy ataku to prawdopodobnie przegramy albo nasze straty przewyższą znacznie zyski z napadu. Wszystko powinniście doskonale zaplanować w zależności od tego na czym w grze tak naprawdę się skupiacie, czy waszym celem są surowce czy może wzbijanie się w rankingach – chodzi o trofea. Jeśli już znacie swój cel to zaplanujcie dokładnie rozkład jednostek i ruszajcie do ataku.

Jeśli waszym wyborem stały się trofea albo wybraliście pewnego rodzaju kompromis – trofea i surowce, to polecam mój pierwszy plan, który sprawdzał się przez dłuższy czas, gdzieś na poziomie średnio zaawansowanym. Rozkład jednostek wymaga 169 miejsc:

  • 1 Lekarz
  • 15 Gigantów
  • 40 Łuczników
  • 30 Barbarzyńców
  • 10 Goblinów

Jeśli jednak wolicie skupiać się na zdobywaniu ogromnych ilości surowców, a nie bardzo troszczycie się o trofea to polecam wykorzystać taki skład do ataku wymagający 180 miejsc w bazie:

  • 30 łuczników
  • 100 goblinów
  • 50 barbarzyńców

Armie tego rodzaju są w stanie skraść do 350 000 sztuk złota i eliksiru, a w niektórych przypadkach znacznie więcej.

Rabowanie złota i eliksirów

Złoto i eliksir możemy skraść z czterech różnych budynków: magazynów, kopalni i kolektorów jak i z TH (Town Hall) czy z zamku klanu.

Z magazynów do piątego poziomu TH możemy maksymalnie skraść do 20% surowców, czyli około 200 000. Od poziomu szóstego TH procent możliwych do skradzenia surowców spada o 2% na każdy kolejny poziom TH. Powyżej poziomu siódmego TH maksymalna ilość surowców (nie procentowa, a ilościowa) wzrasta o 50 000 na poziom. Spójrzcie na poniższą tabelę:

PM – Ilość surowców jaka powinna znajdować się w budynku, aby zgrabić maksymalną ilość surowców (Górna granica).

Poziom TH  % możliwy do skradzenia Górna granica PM
1-5 20% 200,000 1,000,000
6 18% 200,000 1,111,111
7 16% 250,000 1,562,500
8 14% 300,000 2,142,857
9 12% 350,000 2,916,667
10 10% 400,000 4,000,000

Z kopalni i kolektorów można skraść maksymalnie 50% złota czy eliksiru, a ograniczeniem jest tutaj jedynie możliwość magazynowa tego rodzaju budynków.

Dark Elixir może zostać skradziony z dwóch budynków  w Clash of Clans, z magazynów tego surowca i wierteł (drills). Procent jaki można wycisnąć z magazynów do ósmego poziomu TH wynosi 6% i jest ograniczony do 2000. Od TH9 procent spada o 1% co nowy poziom, ale maksymalna ilość skradzionych surowców wzrasta o 500 sztuk. Tabela poniżej doskonale oddaje ów schemat:

Poziom TH % możliwy do skradzenia Górna granica PM
7 6% 1,200 20,000
8 6% 2,000 33,333
9 5% 2,500 50,000
10 4% 3,000 75,000

Gry podobne