Przetestuj swoje umiej臋tno艣ci walcz膮c z innymi graczami w Clash of Clans. System doboru przeciwnika dopasuje nam odpowiedniego gracza i w ca艂ym procesie bazuje na ilo艣ci trofe贸w na naszym koncie. Alternatywn膮 opcj膮 na rozpocz臋cie walki PvP jest u偶ycie przycisku zemsta (Revenge), kt贸ry znajdziecie w logach obrony. Walki tego rodzaju pozwalaj膮 nam zmierzy膰 si臋 z osob膮, kt贸ra zaatakowa艂a nas jako pierwsza. Jednak uwa偶ajcie na tego typu akcje, zemsta nie zawsze si臋聽op艂aca i mo偶emy trafi膰 na o wiele silniejsz膮, jak na nasze mo偶liwo艣ci, wiosk臋 gracza, kt贸rej nie b臋dziemy mieli szans spenetrowa膰, a sam atak, pomimo naszej z艂o艣ci i ch臋ci zemsty, nie b臋dzie si臋 op艂aca艂 w por贸wnaniu do zysk贸w jakie po niej uzyskamy, o ile uzyskamy jakikolwiek loot.

A teraz przejd藕my dalej, do momentu, gdy system wylosowa艂 nam ju偶 przeciwnika. Wtedy w艂a艣nie widzimy jego baz臋 i mamy 30 sekund na decyzj臋, w tym czasie warto skupi膰 si臋 na sprawdzeniu obrony przeciwnika i ocenie naszych mo偶liwo艣ci jak i op艂acalno艣ci ataku. Je艣li czas si臋 nie sko艅czy艂, a my jednak nie zdecydujemy si臋 na atak to mo偶emy ponowi膰 wyszukiwanie albo ca艂kowicie zrezygnowa膰 z walki. Zwr贸膰cie uwag臋 tak偶e na ilo艣膰 trofe贸w jakie mo偶ecie zdoby膰 z danego ataku, oczywi艣cie podana jest tak maksymalna ilo艣膰, kt贸r膮 dostaniecie je艣li zdob臋dziecie trzy gwiazdki, ale widzimy tam r贸wnie偶 ile tych punkt贸w stracimy je艣li walk臋 przegramy, czyli nie uzyskamy ani jednej gwiazdy.


Gdy ju偶 rozpoczynamy walk臋, rozstawimy jednostki albo rzucimy zakl臋cie to przycisk 鈥濫nd Battle鈥 znika i zostaje zast膮piony opcj膮 poddania si臋 鈥濻urrender鈥, kt贸ry oczywi艣cie ko艅czy gr臋 i dzia艂a identycznie jakby艣my przegrali ca艂y atak.

Ostrze偶enie o napadzie

Jednak偶e je艣li zdob臋dziemy ju偶 co najmniej jedn膮 gwiazd臋 to przycisk 鈥濻urrender鈥 na nowo zmienia si臋 w 鈥濫nd Battle鈥 i mo偶emy bez 偶adnych konsekwencji zako艅czy膰 walk臋 nawet je艣li nie min臋艂y standardowe 3 minuty jakie przydzielane s膮 nam na ca艂y atak w ka偶dej walce PvP. Po co u偶ywa膰 tego przycisku je艣li idzie nam ca艂kiem nie藕le? Nieraz sam go u偶ywam, aby m贸j heros nie straci艂 za du偶o 偶ycia i by艂 gotowy do kolejnej walki. Czasami tak偶e wida膰 jak na d艂oni, 偶e pomimo zdobycia tej gwiazdy tracimy coraz wi臋cej i wi臋cej jednostek i ju偶 raczej nie wyci艣niemy zbyt wiele je艣li chodzi o surowce.


Zwyci臋stwo i pora偶ka w聽Clash of Clans

Trofea przyznawane s膮 nam jedynie w walkach multiplayer (PvP) i zwyci臋stwo zale偶y od tego jak wiele gwiazd uda nam si臋 zdoby膰 w trakcie ataku. W ka偶dej walce mo偶na zebra膰 maksymalnie trzy gwiazdy:

  • Pierwsz膮 dostajemy za zniszczenie 50% budynk贸w w bazie wroga.
  • Drug膮 dostaniemy za zniszczenie Town Hall.
  • A trzeci膮 je艣li zniszczymy w ca艂o艣ci baz臋 przeciwnika.

Zwyci臋stwo i pora偶ka

Za ka偶d膮 gwiazd臋 dostajemy 1/3 mo偶liwych do wygrania trofe贸w. To oznacza, ze zniszczenie TH przeciwnika gwarantuje nam automatycznie zwyci臋stwo. R贸wnie偶 nale偶y pami臋ta膰, 偶e niemo偶liwe jest zdobycie cho膰by jednej gwiazdy nie niszcz膮c Town Hall. Nie zdobywaj膮c 偶adnej gwiazdy jeste艣my skazani na przegran膮, a to wi膮偶e si臋 z utrat膮 trofe贸w.


Zdobywanie i strata trofe贸w

Zawsze gracze maj膮 wiele pyta艅 odno艣nie trofe贸w, nieco wyja艣ni艂em ten system w poprzednim poradniku, ale tutaj mo偶e wyt艂umacz臋 to nieco pro艣ciej. Nie wiem czy wiecie, ale jest zawsze szansa na to, 偶e po przegranej mo偶na straci膰 znacznie wi臋cej tych punkt贸w ani偶eli by艣my wygrali ich. Przyk艂adowo po przegranej stracimy 40 Trofe贸w, a po wygranej dostaniemy jedynie 27.

Zastanawiacie si臋 jak to mo偶liwe i czy to nie jest b艂膮d gry?

To 偶aden b艂膮d i wszystko dzia艂a zgodnie z systemem dopasowuj膮cym graczy do siebie przed walk膮. Dzia艂a to mniej wi臋cej tak. Je艣li dopasowany przeciwnik jest od nas s艂abszy (nie gra roli tutaj poziom TH czy ilo艣膰 do艣wiadczenia) to mo偶emy wi臋cej straci膰 trofe贸w ani偶eli ich zyska膰. Je艣li go pokonamy to zyskamy tylko kilka punkt贸w, a je艣li z nim przegramy to powa偶nie odczujemy zabrane na trofea. Podobnie system dzia艂a w drug膮 stron臋, je艣li mamy mniej punkt贸w ni偶 przeciwnik to system widzi go jako 鈥瀞ilniejszego od nas鈥 i zwyci臋stwo z nim przyniesie nam znacznie wi臋cej trofe贸w ni偶 zabierze nam przegrana.

Tym samym, na logik臋, im wi臋cej mo偶emy wygra膰 trofe贸w tym trudniejszy jest przeciwnik, na kt贸rego trafili艣my. Dodatkowo musicie wiedzie膰, 偶e wielu silnych graczy specjalnie przegrywa walki, aby zbi膰 poziom trofe贸w na kontach, a tym samym 艂atwiej jest im w najwa偶niejszych punktach rozwoju, broni膰 swojej wioski, a dodatkowo mog膮 grabi膰 przez pewien czas o wiele s艂abszych przeciwnik贸w, a to ju偶 s膮 przecie偶 艂atwe surowce, za kt贸re szybko mo偶na rozbudowa膰 swoj膮 baz臋.

Uwaga: Przed atakiem zwr贸膰 uwag臋 na to jak wiele trofe贸w mo偶esz wygra膰, a ile mo偶esz przegra膰, to daje nam szybk膮 informacje o tym jak trudny jest nasz przeciwnik. Je艣li pomi臋dzy tymi dwiema cyframi widzicie ogromn膮 r贸偶nic臋 to znaczy, 偶e mi臋dzy tob膮, a przeciwnikiem jest wielka r贸偶nica w posiadanych trofeach. Je艣li mo偶esz wi臋cej wygra膰 ni偶 przegra膰 to uznajcie bitw臋 jako trudn膮, a je艣li wi臋cej mo偶ecie przegra膰 ni偶 wygra膰 to raczej nie powinni艣cie mie膰 problem贸w z pokonaniem przeciwnika. Jednak偶e jak wspomnia艂em wcze艣niej, system 艂atwo mo偶na oszuka膰, a my szybko mo偶emy si臋 przejecha膰 na pozornie niegro藕nym przeciwniku.

Planowanie i wyb贸r jednostek

Nie ma co ukrywa膰, prawda jest taka, 偶e dobra strategia i planowanie odno艣nie tego jakimi jednostkami zaatakujemy to klucz do zwyci臋stwa. Je艣li nie przemy艣limy ataku to prawdopodobnie przegramy albo nasze straty przewy偶sz膮 znacznie zyski z napadu. Wszystko powinni艣cie doskonale zaplanowa膰 w zale偶no艣ci od tego na czym w grze tak naprawd臋 si臋 skupiacie, czy waszym celem s膮 surowce czy mo偶e wzbijanie si臋 w rankingach 鈥 chodzi o trofea. Je艣li ju偶 znacie sw贸j cel to zaplanujcie dok艂adnie rozk艂ad jednostek i ruszajcie do ataku.

Je艣li waszym wyborem sta艂y si臋 trofea albo wybrali艣cie pewnego rodzaju kompromis 鈥 trofea i surowce, to polecam m贸j pierwszy plan, kt贸ry sprawdza艂 si臋 przez d艂u偶szy czas, gdzie艣 na poziomie 艣rednio zaawansowanym. Rozk艂ad jednostek wymaga 169 miejsc:

  • 1 Lekarz
  • 15 Gigant贸w
  • 40 艁ucznik贸w
  • 30 Barbarzy艅c贸w
  • 10 Goblin贸w

Je艣li jednak wolicie skupia膰 si臋 na zdobywaniu ogromnych ilo艣ci surowc贸w, a nie bardzo troszczycie si臋 o trofea to polecam wykorzysta膰 taki sk艂ad do ataku wymagaj膮cy 180 miejsc w bazie:

  • 30 艂ucznik贸w
  • 100 goblin贸w
  • 50 barbarzy艅c贸w

Armie tego rodzaju s膮 w stanie skra艣膰 do 350 000 sztuk z艂ota i eliksiru, a w niekt贸rych przypadkach znacznie wi臋cej.

Rabowanie z艂ota i eliksir贸w

Z艂oto i eliksir mo偶emy skra艣膰 z czterech r贸偶nych budynk贸w: magazyn贸w, kopalni i kolektor贸w jak i z TH (Town Hall) czy z zamku klanu.

Z magazyn贸w do pi膮tego poziomu TH mo偶emy maksymalnie skra艣膰 do 20% surowc贸w, czyli oko艂o 200 000. Od poziomu sz贸stego TH procent mo偶liwych do skradzenia surowc贸w spada o 2% na ka偶dy kolejny poziom TH. Powy偶ej poziomu si贸dmego TH maksymalna ilo艣膰 surowc贸w (nie procentowa, a ilo艣ciowa) wzrasta o 50 000 na poziom. Sp贸jrzcie na poni偶sz膮 tabel臋:

PM – Ilo艣膰 surowc贸w jaka powinna znajdowa膰 si臋 w budynku, aby zgrabi膰 maksymaln膮 ilo艣膰 surowc贸w (G贸rna granica).

Poziom TH 聽%聽mo偶liwy do skradzenia G贸rna granica PM
1-5 20% 200,000 1,000,000
6 18% 200,000 1,111,111
7 16% 250,000 1,562,500
8 14% 300,000 2,142,857
9 12% 350,000 2,916,667
10 10% 400,000 4,000,000

Z kopalni i kolektor贸w mo偶na skra艣膰 maksymalnie 50% z艂ota czy eliksiru, a ograniczeniem jest tutaj jedynie mo偶liwo艣膰 magazynowa tego rodzaju budynk贸w.

Dark Elixir mo偶e zosta膰 skradziony z dw贸ch budynk贸w 聽w聽Clash of Clans, z magazyn贸w tego surowca i wierte艂 (drills). Procent jaki mo偶na wycisn膮膰 z magazyn贸w do 贸smego poziomu TH wynosi 6% i jest ograniczony do 2000. Od TH9 procent spada o 1% co nowy poziom, ale maksymalna ilo艣膰 skradzionych surowc贸w wzrasta o 500 sztuk. Tabela poni偶ej doskonale oddaje 贸w schemat:

Poziom TH %聽mo偶liwy do skradzenia G贸rna granica PM
7 6% 1,200 20,000
8 6% 2,000 33,333
9 5% 2,500 50,000
10 4% 3,000 75,000

Gry podobne