W dzisiejszych czasach niemal każda duża gra RPG czy przygodowa stawia na otwarte światy pełne sekretów, misji pobocznych i różnorodnych lokacji. Eksploracja jest jej sercem – przemierzamy rozległe tereny, przemieszczamy się między obozami, zwiedzamy ruiny i odkrywamy fragmenty historii. Jednak w miarę rozwoju fabuły i powiększania się mapy, bieganie z punktu A do punktu B staje się po prostu czasochłonne i męczące. Tutaj z pomocą przychodzi mechanika szybkiej podróży, która pozwala graczom w mgnieniu oka teleportować się do wcześniej odkrytych punktów na mapie, oszczędzając cenny czas i niepotrzebne klikanie.

Stellar Blade doskonale wpisuje się w ten trend, oferując rozległy, postapokaliptyczny świat pełen zagadek, przeciwników i ukrytych obiektów. Jednocześnie twórcy postawili na klimat i immersję, przez co szybka podróż nie jest od razu dostępna – musimy najpierw odpowiednio „zasłużyć” na tę wygodę. Jak i kiedy dokładnie odblokować ten system? W jaki sposób z niego korzystać? I jakie są jego ograniczenia? Wszystko to i wiele więcej znajdziesz w naszym bardzo szczegółowym poradniku.

Pierwsze kroki: kiedy w ogóle pojawia się szybka podróż?

Podróżowanie na piechotę w Stellar Blade to ważny element początkowego etapu gry – daje poczucie skal świata i pozwala dobrze zapoznać się z lokacjami, ich ukształtowaniem i przeciwnikami. Jednak już w pierwszych godzinach gry szybko stanie się jasne, że przemieszczanie się między tymi samymi miejscami może być uciążliwe.

Prolog i początkowe etapy bez fast travel

W początkowej fazie gry, w prologu oraz pierwszych chwilach eksploracji planety Eidos 7, nie mamy jeszcze dostępu do funkcji szybkiej podróży. To celowy zabieg projektantów, którzy chcieli, abyśmy zżyli się z otoczeniem, poczuli ciężar postapokaliptycznego świata i poznali bohaterkę Eve od podszewki – bez ułatwień. To etap, w którym każda przejście i spacer mają znaczenie narracyjne.

Odblokowanie pierwszego punktu

Pierwsza możliwość korzystania z szybkiej podróży pojawi się, gdy dotrzemy do tzw. obozu zaopatrzeniowego – jest to większy, bardziej rozwinięty punkt na mapie niż standardowe obozy. W przypadku Eidos 7, pierwszy taki obóz znajduje się na terenie wieży parkingowej (łatwo go rozpoznać po charakterystycznej architekturze i widocznych na mapie ikonach). To właśnie tam aktywujemy naszą pierwszą możliwość teleportacji.

Punkty szybkiej podróży – co je wyróżnia?

W Stellar Blade punkty szybkiej podróży to nie tylko zwykłe obozy. Są nimi przede wszystkim budki telefoniczne, które rozsiane są po różnych regionach, takich jak Pustkowie czy Wielka Pustynia. Wchodząc w interakcję z taką budką, aktywujemy ją jako miejsce docelowe dla przyszłych teleportacji.

Budki telefoniczne jako bramy do podróży

Budki nie pełnią jedynie roli punktów szybkiej podróży – mają swoje miejsce w lore gry, symbolizując łączność w rozbitym świecie oraz dając graczowi poczucie stałego dostępu do sieci połączeń w rozległym uniwersum Stellar Blade. Po aktywacji budki na mapie pojawi się charakterystyczna ikona słuchawki, która ułatwia odnajdywanie punktów podróży.

Jak faktycznie korzystać z szybkiej podróży?

Korzystanie z systemu jest bardzo intuicyjne. Wchodząc do obozu zaopatrzeniowego lub podchodząc do aktywnej budki telefonicznej, wywołujemy menu szybkiej podróży, które wyświetla listę wszystkich dostępnych punktów w danym regionie. Zaznaczamy cel, potwierdzamy i… teleportujemy się natychmiastowo!

Ograniczenia regionów i wyjątkowe sytuacje

Jedną z najważniejszych cech systemu jest to, że szybka podróż działa tylko w obrębie tego samego regionu świata. Nie możemy zatem teleportować się bezpośrednio np. z Xion na Pustkowie – aby przemieścić się między regionami, musimy skorzystać z dedykowanych metod.

Przemieszczanie się między regionami – co warto wiedzieć?

Stellar Blade dzieli swój świat na odrębne regiony, które mają swoje własne, unikalne obozy i punkty szybkiej podróży. Aby przemieszczać się między nimi, musimy użyć jednej z dwóch metod:

Lądowisko Czworonoga i rozmowa z Adamem

W każdym większym obozie znajduje się lądowisko tzw. Czworonoga – specjalnego pojazdu lub maszyny zdolnej do szybkiego transportu. Wchodząc w interakcję z Adamem, naszym kompanem, możemy poprosić go o przelot do innego regionu. To jedyny sposób, by szybko przemieszczać się między odrębnymi częściami świata, szczególnie jeśli chcemy wrócić do planet takich jak Eidos 7.

Naturalne przejścia i skróty na mapie

Nie zawsze trzeba korzystać z lądowiska – czasem obok granicy dwóch regionów znajdziemy specjalne przejścia, takie jak windy, mosty czy tajne ścieżki. Na mapie są one oznaczone ikoną drzwi. Warto podchodzić do nich z rozwagą i w miarę możliwości wcześniej teleportować się do pobliskiego obozu, by skrócić czas podróży pieszej.

Dodatkowe wskazówki i przydatne triki

  • Nie każde miejsce to punkt szybkiej podróży – zwykłe obozy bez budek telefonicznych nie oferują możliwości teleportacji, więc warto w ich okolicy szukać budek.
  • Szybka podróż jest darmowa – nie zużywa żadnych zasobów, co sprawia, że możemy korzystać z niej wielokrotnie bez obaw.
  • Obserwuj mapę i ikony – aby nie zgubić się w wielkim świecie, dobrze jest znać lokalizację wszystkich aktywowanych budek i obozów, które mogą służyć jako punkty startowe szybkiej podróży.
  • Szybka podróż ułatwia eksplorację i powrót do niedokończonych misji pobocznych – dzięki temu możecie wracać do miejsc z zagadkami lub przeciwnikami, które chcieliście dokończyć.

Ciekawostki z życia i inne gry

  • W wielu produkcjach sci-fi i postapokaliptycznych (np. Horizon Zero Dawn czy Death Stranding) szybka podróż również nie jest dostępna od razu, co pozwala na naturalne poznawanie świata i budowanie więzi z bohaterem.
  • W Stellar Blade użycie budek telefonicznych jako punktów podróży to fajny ukłon w stronę klasycznych motywów cyberpunkowych i retro-futurystycznych światów, gdzie łączność jest kluczem do przetrwania.
  • Niektóre gry oferują automatyczne odblokowywanie punktów podróży, gdy przejdziemy blisko nich – tutaj jest podobnie, ale wymaga to świadomej interakcji, co dodaje element planowania i eksploracji.

Podsumowanie

Podsumowując, szybka podróż w Stellar Blade to mechanika, która znacząco podnosi komfort rozgrywki, pozwalając zaoszczędzić czas i skupić się na tym, co najważniejsze: fabule, walce i eksploracji. Choć nie jest dostępna od samego startu, to po odblokowaniu jej przez dotarcie do pierwszego obozu zaopatrzeniowego i aktywacji budek telefonicznych, staje się nieodzownym narzędziem każdego gracza.

Największym atutem systemu jest jego prostota i darmowość – nie ma limitów, nie trzeba nosić przy sobie specjalnych przedmiotów, a teleportacja jest błyskawiczna. Jednocześnie ograniczenia w postaci podziału na regiony i konieczności korzystania z l

ądowiska Czworonoga czy innych przejść międzyregionowych zachowują immersję i sprawiają, że podróżowanie po świecie pozostaje pełne wyzwań i ciekawych przygód.

Życzę Ci więc powodzenia w odkrywaniu tajemnic Eidos 7 i sprawnego przemieszczania się po jej zróżnicowanych obszarach. Pamiętaj: każda budka telefoniczna to twój mały portal do nowych przygód!

Był to artykuł z serii: Stellar Blade
Spis treści