Niekt贸rzy byli ca艂kowicie oczarowani dziwacznym postapokaliptycznym 艣wiatem Hideo Kojimy, podczas gdy inni byli nim zdezorientowani. Ja nale偶a艂em do tej drugiej grupy. Jako kto艣, kto kocha niemal ka偶d膮 inn膮 gr臋 Hideo Kojimy, by艂em ogromnie rozczarowany pierwszym „Death Stranding”. Uwa偶a艂em j膮 za nudn膮 m臋czarni臋, kt贸ra bardzo odbiega艂a od poziomu poprzednich gier Kojimy, szczeg贸lnie serii „Metal Gear Solid”. Bior膮c pod uwag臋, jak ma艂o obchodzi艂a mnie oryginalna gra, do „Death Stranding 2: On the Beach” podchodzi艂em ostro偶nie, spodziewaj膮c si臋 kolejnej agonii w irytuj膮cym otwartym 艣wiecie. Zamiast tego by艂em mi艂o zaskoczony i pod koniec czu艂em, 偶e „Death Stranding 2: On the Beach” znacznie bardziej zbli偶y艂o si臋 do poziomu wcze艣niejszych tytu艂贸w Kojimy.

„Death Stranding 2: On the Beach” kontynuuje histori臋 Sama Bridgesa, kt贸ry 偶yje w izolacji z wersj膮 BB z pierwszej gry – ma艂ym dzieckiem o imieniu Lou. Na pocz膮tku drugiej cz臋艣ci wydarzenia zmuszaj膮 Sama do powrotu do roli „portera”, i zaczyna on ponownie dostarcza膰 paczki do r贸偶nych spo艂eczno艣ci w otwartym 艣wiecie Meksyku i Australii. Sam zostaje zwerbowany przez swoj膮 star膮 znajom膮 Fragile, i szybko zaczynaj膮 budowa膰 za艂og臋 sojusznik贸w, by podr贸偶owa膰 przez 艣wiat na ogromnym statku zwanym DHV Magellan. Wchodzenie w zbyt wiele szczeg贸艂贸w mog艂oby zepsu膰 graczom zabaw臋, ale mo偶na mie膰 pewno艣膰, 偶e fabu艂a „Death Stranding 2” jest r贸wnie dziwna, co w poprzedniej grze – ale te偶 znacznie bardziej wci膮gaj膮ca.

Uwa偶a艂em, 偶e historia pierwszego „Death Stranding” by艂a udr臋k膮

Przerywniki filmowe by艂y zdecydowanie za d艂ugie, a co gorsza – nudne. Sceny w „Death Stranding 2” s膮 bardziej dynamiczne i ekscytuj膮ce. Historia stale posuwa si臋 naprz贸d, a nowe szczeg贸艂y t艂a s膮 odkrywane na bie偶膮co. Przerywniki filmowe w drugiej cz臋艣ci zawieraj膮 unikalny styl przesadzonej akcji Kojimy, kt贸rego brakowa艂o w pierwszej grze, po艂膮czony z ca艂膮 t膮 szalon膮 symbolik膮 i zawi艂膮 mitologi膮, kt贸r膮 fani znaj膮 z „Death Stranding”.

Fabu艂a „Death Stranding 2” jest znacznie 艂atwiejsza do zaanga偶owania si臋 ni偶 w oryginale, cho膰 nadal ma swoje problemy. Cho膰 by艂em 艣wietnie zabawiony od pocz膮tku do ko艅ca, 偶aden z emocjonalnych moment贸w nie trafi艂 do mnie – i to przez postacie. Nikt nie wydaje si臋 by膰 prawdziw膮 osob膮. Postacie to karykatury, kt贸re tylko rzucaj膮 w siebie nawzajem ekspozycj膮 i skr贸tami, przez co trudno bra膰 je na powa偶nie. Pewne wielkie wydarzenia nie zrobi艂y na mnie wra偶enia, poniewa偶 bohaterowie nie reagowali w spos贸b, w jaki zareagowaliby ludzie.

Obsada „Death Stranding 2” daje z siebie wszystko, z Normanem Reedusem jako Samem Bridgesem, L茅膮 Seydoux jako Fragile, Troyem Bakerem jako z艂owrogim Higgsem i Luc膮 Marinellim jako tajemniczym Neilem Van膮 – wszyscy szczeg贸lnie si臋 wyr贸偶niaj膮. Ka偶dy pr贸buje tchn膮膰 emocje i ci臋偶ar w przyt艂aczaj膮ce dialogi, ale to by艂a zbyt wysoka g贸ra do zdobycia.

„Death Stranding 2” daje graczom narz臋dzia, by gra膰 jak chc膮

G艂贸wna misja zabiera graczy przez ogromne otwarte 艣wiaty Meksyku i Australii, z wi臋kszo艣ci膮 zada艅 polegaj膮cych na dostarczaniu paczek. W oryginale uzna艂em ten koncept za niedopracowany – por贸wna艂bym eksploracj臋 do tych moment贸w w „Skyrim”, gdy pr贸bujesz wcisn膮膰 konia na g贸r臋. Spodziewa艂em si臋, 偶e tak samo poczuj臋 w „Death Stranding 2”, ale zamiast tego gra艂o mi si臋 przyjemnie, a momentami wr臋cz relaksuj膮co. Gracze maj膮 pe艂n膮 swobod臋 wyznaczania tras dostaw, a do tego dostaj膮 mn贸stwo narz臋dzi pozwalaj膮cych im podchodzi膰 do ka偶dego celu, jak tylko chc膮. Te gad偶ety pojawiaj膮 si臋 bardzo szybko – niemal ka偶da misja dodaje co艣 nowego do zestawu Sama.

Gracze mog膮 korzysta膰 z platform unosz膮cych si臋 w powietrzu, by przenosi膰 ci臋偶kie rzeczy na strome g贸ry, lub polega膰 na tradycyjnych pojazdach, by przemieszcza膰 wi臋ksze ilo艣ci 艂adunku przez niebezpieczny teren. Ka偶de nowe narz臋dzie to okazja do zmiany stylu gry. Nadal znajd膮 si臋 tacy, kt贸rych nie przekona pomys艂 przenoszenia przedmiot贸w z punktu A do punktu B, i rzeczywi艣cie – momentami rozgrywka bywa monotonna – ale „Death Stranding 2” robi dobr膮 robot臋, urozmaicaj膮c wszystko przez dynamiczne wydarzenia.

Jecha艂em przez pustyni臋, gdy nagle m贸j pojazd zosta艂 trafiony wybuchem, a Sam i jego 艂adunek rozrzuceni po okolicy. W mgnieniu oka zjawili si臋 bandyci z broni膮 i pa艂kami elektrycznymi, zmuszaj膮c mnie do ucieczki, leczenia i odzyskiwania towaru, zanim ulegnie zniszczeniu. Na szcz臋艣cie pojazd nadal dzia艂a艂 i uda艂o mi si臋 doczo艂ga膰 do punktu dostawy. Innym razem wspina艂em si臋 na strom膮, za艣nie偶on膮 g贸r臋, pr贸buj膮c skr贸ci膰 drog臋 – plan dzia艂a艂, dop贸ki trz臋sienie ziemi nie wywo艂a艂o lawiny, kt贸ra dos艂ownie zmia偶d偶y艂a Sama i wszystko, co ni贸s艂. To w艂a艣nie takie momenty trzymaj膮 graczy w napi臋ciu – czego brakowa艂o w pierwszej grze.

Struktura misji mo偶e si臋 powtarza膰

Gracze rozmawiaj膮 z hologramem przy terminalu, odbieraj膮 paczk臋, dostarczaj膮 j膮, rozmawiaj膮 z kim艣 innym, odpoczywaj膮 w prywatnym pokoju – i tak w k贸艂ko. R贸偶norodno艣膰 艣rodowisk, dynamiczne wydarzenia i okazjonalne zmiany w celach misji pomagaj膮 utrzyma膰 艣wie偶o艣膰, ale pewien poziom powtarzalno艣ci i tak si臋 pojawia.

Walka w „Death Stranding 2” jest ekscytuj膮ca

Kiedy gracze nie dostarczaj膮 paczek, najpewniej walcz膮 – i to 艣wietna cz臋艣膰 gry. Walka jest dynamiczna i ci膮gle si臋 rozwija. Sam dostaje nowe bronie i narz臋dzia do walki z lud藕mi, „mechami-duchami” i BT (Beached Things z pierwszej gry). Mo偶na podej艣膰 do potyczek po cichu i zwi膮za膰 przeciwnika lin膮, albo wpa艣膰 z broni膮 i wyj艣膰 zwyci臋sko, o ile ma si臋 wystarczaj膮co amunicji i woreczk贸w z krwi膮.

Ka偶da walka to 艣wietna zabawa, w tym r贸wnie偶 starcia z bossami. Niekt贸rych mo偶na znale藕膰 podczas eksploracji – to ogromne BT przypominaj膮ce zwierz臋ta, kt贸re zalewaj膮 teren czarn膮 smo艂膮 i zmuszaj膮 gracza do walki lub ucieczki. Takie starcia pod koniec d艂ugiej dostawy s膮 pe艂ne napi臋cia – szczeg贸lnie 偶e wi臋kszo艣膰 z nich mo偶e po偶re膰 Sama jednym ruchem. S膮 te偶 bossowie nieb臋d膮cy BT i ka偶dy taki pojedynek to niezapomniane, wymagaj膮ce do艣wiadczenie.

System „Social Strand” nadal robi wra偶enie

Mimo 偶e to gra dla jednego gracza, gracze mog膮 pomaga膰 sobie nawzajem buduj膮c konstrukcje, kt贸re pojawiaj膮 si臋 w innych 艣wiatach. Niezliczon膮 ilo艣膰 razy mosty czy stacje 艂adowania ratowa艂y mi sk贸r臋. Poczucie wsp贸lnoty, kt贸re ten system tworzy, jest niesamowite. Gracze nigdy si臋 nie widz膮, ale mog膮 s艂ysze膰 okrzyki, dzieli膰 si臋 zasobami i wsp贸lnie u艂atwia膰 podr贸偶owanie po 艣wiecie.

艢wiat gry jest majestatyczny

Gra pozwala klikn膮膰 prawy dr膮偶ek, by zobaczy膰 zapieraj膮ce dech w piersiach widoki z lotu ptaka, ukazuj膮ce ogromny zasi臋g i jako艣膰 grafiki. „Death Stranding 2” wygl膮da niesamowicie – brak b艂臋d贸w tekstur, brak doczytywania. To prawdopodobnie jedna z naj艂adniejszych gier na PS5. Po艂膮czenie tego z idealnie dobran膮 muzyk膮, kt贸ra zaczyna gra膰 w odpowiednich momentach, sprawia, 偶e prezentacja jest kompletna.

Uko艅czenie g艂贸wnej historii zaj臋艂o mi oko艂o 25 godzin, ale po napisach ko艅cowych czeka sporo zada艅 pobocznych i ukrytej zawarto艣ci.

Po rozczarowaniu pierwsz膮 gr膮, nie spodziewa艂em si臋, 偶e „Death Stranding 2” a偶 tak mi si臋 spodoba. Jego ogromny 艣wiat jest przyjemny w eksploracji, grafika – osza艂amiaj膮ca, a narz臋dzia oferuj膮 du偶膮 swobod臋 w radzeniu sobie z wyzwaniami. Dialogi i powtarzalna struktura misji powstrzymuj膮 t臋 gr臋 przed wej艣ciem na poziom najlepszych dzie艂 Kojimy – ale i tak to kawa艂 艣wietnej przygody.

By艂 to artyku艂 z serii: Death Stranding 2
Spis tre艣ci