Dzi艣 w poradniku wyja艣ni臋 dzia艂anie wszystkich umiej臋tno艣ci z Khan Wars na prostych przyk艂adach. Poznacie dok艂adnie dzia艂anie ka偶dej z umiej臋tno艣ci, a tak偶e jakie one realnie bonusy daj膮 dla Waszych zamk贸w, gildii czy jednostek podczas ataku lub obrony.

Dow贸dca

Ta umiej臋tno艣膰 zwi臋ksza morale armii. Przed ka偶d膮 rund膮 walki, cz臋艣膰 jednostek armii (atakuj膮cego lub broni膮cego) z mniejszym morale ucieka i nie bierze udzia艂u w walce. Miej na uwadze, 偶e nie tracisz tych jednostek – po zako艅czeniu bitwy mo偶e je ponownie u偶y膰, ale gwarantujemy Ci, 偶e tacy dezerterzy mog膮 mie膰 ogromne znaczenie przy walkach dw贸ch armii o zbli偶onej mocy.


Oto przyk艂ad jak dzia艂a umiej臋tno艣膰:

Por贸wnywany jest poziom umiej臋tno艣ci Dow贸dca obu stron walki. Od wi臋kszego procentu odejmowany jest mniejszy. Otrzymujemy pewien wynik procentowy. Tworzony jest przedzia艂: od 20 do 30 procent z wyliczonej r贸偶nicy. Procent jednostek, kt贸re uciekn膮 brany jest z tego przedzia艂u.

Gracz A ma 30% Dow贸dcy, a gracz B tylko 10%. Odejmuje wi臋kszy od mniejszego: 30 – 10 = 20. Wynik to 20%. Obliczamy przedzia艂: od 20% do 30% wyliczonej warto艣ci. Wychodzi przedzia艂 od 4% do 6%. Oznacza to, 偶e graczowi B ucieknie podczas danej rundy o 4% do 6% populacji.


Je偶eli obecna populacja gracza B to 10 000, to od 400 do 600 populacji nie b臋dzie bra艂o w walce do jej zako艅czenia.

Typy jednostek, kt贸re uciekn膮 wyliczane s膮 losowo.

Ka偶dy poziom daje nast臋puj膮cy bonus:


  • Podstawowy: 10%
  • Zaawansowany: 20%
  • Mistrzowski: 30%

Wojownik

Piechota to zazwyczaj kr臋gos艂up Twojej armii. Ci pot臋偶ni wojownicy mog膮 mi臋膰 decyduj膮cy wp艂yw na wynik bitwy. Maj膮 oni ca艂kiem dobry atak oraz 偶ycie po艂膮czony z ma艂膮 populacj膮. Piechota na pierwszej linii sprawdza si臋 idealnie i odci膮ga uwag臋 od jednostek z wi臋kszym zasi臋giem. Je偶eli preferujesz ten typ jednostek, to musisz rozwija膰 umiej臋tno艣膰 Wojownika.

Ta umiej臋tno艣膰 zwi臋ksza atak i 偶ycie Twojej piechoty.

Jak dzia艂a bonus:

Okre艣lony procent zostaje dodany do bazowego ataku oraz 偶ycia wszystkich jednostek piechoty.

Niekt贸re jednostki specjalne otrzymuj膮 bonus z tej umiej臋tno艣ci: Mud偶ahedin, Je藕dziec Falcata, Stra偶nik Czingiz Chana, Teuto艅ski Rycerz, Opancerzony topornik, Kap艂an Tangry, Dobosz, Goplanin.

Przyk艂ad:

Bazowe 偶ycie Szermierza wynosi 80. Rozwijaj膮c t臋 umiej臋tno艣膰 do poziomu mistrzowskiego, 偶ycie zostanie zwi臋kszone o 40% do 112 (80 + 40% * 80 = 112). Tak samo dzia艂a to dla ataku. Okre艣lony procent dodawany jest do ataku wszystkich jednostek piechoty.

Przyk艂ad:

Bazowy „atak przeciw kawalerii” dla Szermierza to 35. Je偶eli rozwiniesz umiej臋tno艣膰 Wojownik do poziomu mistrzowskiego, to zwi臋kszy si臋 on o 40% do 49 (35 + 40% * 35 = 49).

Ka偶dy poziom daje nast臋puj膮cy bonus:

  • Podstawowy: 10%
  • Zaawansowany: 25%
  • Mistrzowski: 40%

Strzelec

艁uk to jedno z najwa偶niejszych odkry膰 w historii ludzko艣ci. Dobrze zbilansowana armia musi mie膰 odpowiedni膮 ilo艣膰 r贸偶nego typu strzelc贸w. Strzelcy maj膮 zasi臋g pozwalaj膮cy na uderzenie jednostek ukrywaj膮cych si臋 za piechot膮 czy murem. Najlepsz膮 metod膮 pomocy jednostkom strzelc贸w jest rozwijanie tej umiej臋tno艣ci. Pami臋taj jednak, 偶e prawie zawsze musisz 艂ucznik贸w ukry膰 za kawaleri膮 lub piechot膮.

Ta umiej臋tno艣膰 zwi臋ksza atak Twoich strzelc贸w.

Jak dzia艂a bonus:

Okre艣lony procent zostaje dodany do bazowego ataku wszystkich strzelc贸w (w tym konnych 艂ucznik贸w).

Specjalne jednostki „Kamangir” oraz „Mnich” otrzymuj膮 bonus z tej umiej臋tno艣ci.

Przyk艂ad:

Bazowy „atak przeciwko piechocie” dla Kusznik贸w wynosi 45. Je偶eli rozwiniesz umiej臋tno艣膰 do poziomu mistrzowskiego, to zwi臋kszy si臋 on o 60% do 72 (45 + 60% * 45 = 72).

Ka偶dy poziom daje nast臋puj膮cy bonus:

  • Podstawowy: 20%
  • Zaawansowany: 40%
  • Mistrzowski: 60%

Kawalerzysta

Kawaleria to swoiste czo艂gi 艣redniowiecza. Ich g艂贸wnym celem by艂o pokonanie pierwszej linii tak szybko jak to tylko mo偶liwe, a nast臋pnie walka z 艂ucznikami czy maszynami. Jednostki kawalerii maj膮 te偶 inny plus – s膮 szybkie. Ponadto posiadaj膮 wiele punkt贸w 偶ycia, co pozwala im przetrwa膰 niejedn膮 walk臋. Zainwestuj w t臋 umiej臋tno艣膰, je偶eli lubisz ten typ jednostek.

Ta umiej臋tno艣膰 zwi臋ksza atak Twojej kawalerii.

Jak dzia艂a bonus:

Okre艣lony procent zostaje dodany do bazowego ataku wszystkich kawalerzyst贸w (ale nie konnych 艂ucznik贸w). Jednostka specjalna Warlord r贸wnie偶 otrzymuje bonus z tej umiej臋tno艣ci.

Przyk艂ad:

Bazowy „atak przeciwko piechocie” Lekkiej Kawalerii to 180. Rozwijaj膮c t臋 umiej臋tno艣膰 do poziomu mistrzowskiego zwi臋kszy statystk臋 o 40% do 252 (180 + 40% * 180 = 252).

Ka偶dy poziom daje nast臋puj膮cy bonus:

  • Podstawowy: 10%
  • Zaawansowany: 25%
  • Mistrzowski: 40%

Obro艅ca

Czasem dobra obrona jest najlepszym atakiem. Ulepszaj膮c 偶ycie jednostek, dajesz im czas na d艂u偶sz膮 walk臋 z przeciwnikiem. Je偶eli wygrasz, to najpewniej stracisz te偶 mniej jednostek. Ta umiej臋tno艣膰 zwi臋ksza 偶ycie wszystkich jednostek, bez wzgl臋du na ich typ.

Ta umiej臋tno艣膰 zwi臋ksza 偶ycie wszystkich jednostek.

Jak dzia艂a bonus:

Okre艣lony procent zostaje dodany do statystyk „偶ycia” wszystkich jednostek.

Przyk艂ad:

Bazowe 偶ycie Ci臋偶kiej Kawalerii wynosi 500. Rozwijaj膮c t臋 umiej臋tno艣膰 do poziomu mistrzowskiego, 偶ycie zostanie zwi臋kszone o 30% do 650 (500 + 30% * 500 = 650).

Ka偶dy poziom daje nast臋puj膮cy bonus:

  • Podstawowy: 10%
  • Zaawansowany: 20%
  • Mistrzowski: 30%

Szybko艣膰

Czas to wa偶ny czynnik dla ka偶dego w艂adcy. Ulepszaj膮c t臋 umiej臋tno艣膰 zmniejszasz czas potrzebny na podr贸偶 swoich jednostek. Szybsze jednostki, to wi臋ksza szansa na rabunek czy reakcj臋 na atak. Im wi臋ksza szybko艣膰, tym szybciej jednostki pokonuj膮 kwadraty na mapie.

Ta umiej臋tno艣膰 zwi臋ksza pr臋dko艣膰 wszystkich jednostek.

Jak dzia艂a umiej臋tno艣膰:

Szybko艣膰 wszystkich jednostek modyfikowana jest o okre艣lony procent.

Przyk艂ad:

Bazowa „szybko艣膰” Szermierza wynosi 15 minut na kwadrat mapy. Rozwijaj膮c t臋 umiej臋tno艣膰 do poziomu mistrzowskiego, szybko艣膰 jednostki zwi臋kszysz do 6 minut na kwadra mapy.

Ka偶dy poziom daje nast臋puj膮cy bonus:

  • Podstawowy: 20%
  • Zaawansowany: 40%
  • Mistrzowski: 60%

Bankowo艣膰

Ka偶dy wie, 偶e 艣redniowieczne zamki musz膮 mie膰 solidne podstawy ekonomiczne. Surowce w Khan Wars to podstawa – bez nich nic nie zbudujesz, nic nie wytrenujesz. Na pocz膮tku gry rozw贸j ekonomii to podstawa. Rozwijaj t臋 umiej臋tno艣膰 na pocz膮tku gry, a b臋dzie Ci 艂atwiej.

Ta umiej臋tno艣膰 zwi臋ksza produkcj臋 zasob贸w.

Jak dzia艂a bonus:

Okre艣lony procent zostaje dodany do ilo艣ci zasob贸w produkowanych przez budynki produkcyjne (kopalnie, tartak, farmy).

Przyk艂ad:

Powiedzmy, 偶e obecna produkcja jakiego艣 zasobu wynosi 1000 na godzin臋. Je偶eli rozwiniesz umiej臋tno艣膰 do poziomu mistrzowskiego, to produkcja zwi臋kszy do 1300 (1000 + 30% * 1000 = 1300).

Te same zasady obowi膮zuj膮 dla wszystkich budynk贸w produkuj膮cych zasoby, na ka偶dym ich poziomie.

Ka偶dy poziom daje nast臋puj膮cy bonus:

  • Podstawowy: 10%
  • Zaawansowany: 20%
  • Mistrzowski: 30%

Uzdrowiciel

Wi臋kszo艣膰 bitew trwa kilka rund. Ja umiej臋tno艣膰 pozwala na uzdrawianie rannych jednostek. Dzieje si臋 tak po ka偶dej rundzie walki. Je偶eli masz mistrzowski poziom tej umiej臋tno艣ci, to do 15% jednostek straconych w danej rundzie zostanie uzdrowiona. Dok艂adny procent uzdrowionych jednostek jest losowany z przedzia艂u (maksymalny procent – 4, maksymalny procent).

Przyk艂ad:

Za艂贸偶my, 偶e w danej rundzie tracisz 1000 kusznik贸w. Je偶eli umiej臋tno艣膰 leczenia zostanie rozwini臋ta do poziomu mistrzowskiego, to do 15% jednostek b臋dzie mo偶na uleczy膰. Oznacza to, 偶e od 11% (maksimum minus 4) do 15% (maksimum) zostanie uleczone. Przyk艂adowo mo偶e to by膰 14%, czyli 140 kusznik贸w.

Ka偶dy poziom daje nast臋puj膮cy bonus:

  • Podstawowy: 5%
  • Zaawansowany: 10%
  • Mistrzowski: 15%

Maszyny

Maszyny obl臋偶nicze to dzie艂a 艣redniowiecznych czas贸w. U偶ywane s膮 do przej臋cia zamk贸w i s膮 bardzo efektywne. Niestety s膮 ci臋偶kie i wolne, przez co nie ma co liczy膰 na szybki atak katapultami. Je偶eli chcesz rz膮dzi膰 艣wiatem, to musisz mie膰 jednostki tego typu.

Ta umiej臋tno艣膰 zwi臋ksza atak Twoich maszyn.

Jak dzia艂a bonus:

Okre艣lony procent zostaje dodany do bazowego ataku wszystkich maszyn (katapulta, balista, taran i trebusz).

Specjalna jednostka „Wie偶a obl臋偶nicza” otrzymuje bonus z tej umiej臋tno艣ci.

Przyk艂ad:

Bazowy „atak przeciw piechocie” dla Katapulty to 180. Je偶eli rozwiniesz umiej臋tno艣膰 do poziomu mistrzowskiego, to zwi臋kszy si臋 on o 30% do 234 (180 + 30% * 180 = 234).

Ka偶dy poziom daje nast臋puj膮cy bonus:

  • Podstawowy: 10%
  • Zaawansowany: 20%
  • Mistrzowski: 30%

Szcz臋艣cie

Wiele os贸b uwa偶a, 偶e atak to najlepsza obrona. Zawsze warto tak walczy膰, aby straci膰 jak najmniej jednostek. Ta umiej臋tno艣膰 daje Ci bonus do szcz臋艣cia. Je偶eli jednostka ma „szcz臋艣cie”, to podczas ataku uniknie strza艂u. Je偶eli rozwiniesz t臋 umiej臋tno艣膰 do poziomu mistrzowskiego, to do 15% jednostek uniknie ataku. Rekomendujemy rozwijanie tej umiej臋tno艣ci, je偶eli chcesz pokona膰 przeciwnika na polu bitwy.

Jak dzia艂a umiej臋tno艣膰:

Procent jednostek, kt贸re maj膮 zosta膰 trafione, ale maj膮 szcz臋艣cie i unikaj膮 ataku. Przedzia艂 obliczany jest na podstawie maksimum z umiej臋tno艣ci: (maksimum – 5, maksimum).

Przyk艂ad:

Za艂贸偶my, 偶e umiej臋tno艣膰 zosta艂a rozwini臋ta do poziomu mistrzowskiego. Oznacza to, 偶e od 10% do 15% jednostek uniknie trafienia. Je偶eli masz 100 pikinier贸w i przeciwnik w nich uderza, to od 10 do 15 jednostek uniknie trafienia i prze偶yje. Pozosta艂e 85-90 pikinier贸w nie b臋dzie mie膰 tyle szcz臋艣cia.

Ka偶dy poziom daje nast臋puj膮cy bonus:

  • Podstawowy: 5%
  • Zaawansowany: 10%
  • Mistrzowski: 15%

Wykszta艂cenie

Ranking graczy bazuje na zebranym do艣wiadczeniu. Pozycja w rankingu reprezentuje post臋p gracza. Punkty umiej臋tno艣ci wydane na t臋 umiej臋tno艣ci pozwol膮 na szybsze zdobywanie do艣wiadczenia.

Z t膮 umiej臋tno艣ci膮 otrzymujesz wi臋cej punkt贸w do艣wiadczenia z bitew, trening贸w armii, ulepszania jednostek oraz budowy budynk贸w.

Jak dzia艂a bonus:

Okre艣lony procent zostaje dodany do ilo艣ci do艣wiadczenia, kt贸re otrzymujesz z ka偶dego 藕r贸d艂a.

Przyk艂ad:

10 poziom farmy kosztuje w sumie 2115 (suma wszystkich surowc贸w). Za zbudowanie jego przys艂uguje 2115 do艣wiadczenia. Je偶eli rozwiniesz umiej臋tno艣膰 do poziomu zaawansowanego, to zwi臋kszy si臋 ono o 10% do 2326 (2115 + 10% * 2115 = 2326).

Ka偶dy poziom daje nast臋puj膮cy bonus:

  • Podstawowy: 10%
  • Zaawansowany: 20%
  • Mistrzowski: 30%

Obozowisko

Obozy to wa偶ny element gry. Pozwalaj膮 na atak z bliska. Ta umiej臋tno艣膰 jest bardzo wa偶na, poniewa偶 dzi臋ki niej mo偶esz mie膰 wi臋cej aktywnych oboz贸w w tym samym czasie. Pami臋taj jednak, 偶e umiej臋tno艣膰 ta przyda si臋 w p贸藕niejszym etapie gry. Na pocz膮tku nie warto rozdziela膰 punkt贸w dla tej umiej臋tno艣ci.

Ta umiej臋tno艣膰 daje mo偶liwo艣膰 stworzenia wi臋kszej ilo艣ci oboz贸w w tym samym czasie.

Przyk艂ad:

Zazwyczaj mo偶na mie膰 aktywne 2 Obozy jednocze艣nie. Je偶eli rozwiniesz t臋 umiej臋tno艣膰 do poziomu zaawansowanego, to zwi臋kszysz ich ilo艣膰 do 5 (2 + 3 = 5).

Ka偶dy poziom daje nast臋puj膮cy bonus:

  • Poziom 1: + 1 ob贸z;
  • Poziom 2: + 3 obozy;
  • Poziom 3: + 6 oboz贸w;

Nadzorca

W p贸藕niejszym etapie gry w 艣wiecie gry b臋dziesz mia艂 wielu wrog贸w. Pr臋dzej czy p贸藕niej przyda si臋 wiele jednostek, a te wymagaj膮 treningu. Dzi臋ki tej umiej臋tno艣ci czas treningu wszystkich jednostek zostanie zredukowany. Je偶eli cz臋sto walczysz, to rozwijanie tej umiej臋tno艣膰 jest bardzo wa偶ne. Nie warto rozdziela膰 punkt贸w umiej臋tno艣ci dla Nadzorcy w pocz膮tkowym etapie gry, bo nie b臋dziesz mia艂 jeszcze tylu zasob贸w, aby trenowa膰 jednostki ca艂y czas.

Jak dzia艂a bonus:

Je偶eli w pewnym etapie gry trening jednostek zajmuje 10 minut, a Ty masz zaawansowany poziom Nadzorcy, to czas treningu zostaje zredukowany o 20%. Wtedy trening zajmie 8 minut.

Ka偶dy poziom daje nast臋puj膮cy bonus:

  • Podstawowy: 10%
  • Zaawansowany: 20%
  • Mistrzowski: 30%

Wywiad

Czasem informacje o wrogu to klucz do sukcesu. Ta umiej臋tno艣膰 daje Ci dodatkowe informacje o przeciwniku, kiedy go szpiegujesz. Nie zaczynaj jednak od rozwijania tej umiej臋tno艣ci. Jej rozwijanie przydaje si臋 w 艣rodkowym i ostatnim etapie rundy. Umiej臋tno艣膰 przyda si臋 te偶 podczas gry w gildii, aby m贸c si臋 dzieli膰 informacjami z kolegami.

Ka偶dy poziom daje nast臋puj膮cy bonus:

  • Podstawowe: Umiej臋tno艣ci
  • Zaawansowane: Umiej臋tno艣ci oraz Ulepszenia armii
  • Mistrzowskie: Umiej臋tno艣ci, Ulepszenia armii, Lojalno艣膰 zamku i Wyposa偶enie rycerza

Kopid贸艂

Niezale偶ne kopalnie to 艣wietny i cz臋sto szybki spos贸b na zgromadzenie wielu zasob贸w. Wiemy jednak, 偶e te zasoby s膮 kosztowne – Twoje armie s膮 zaj臋te gromadzeniem, podczas gdy mog膮 atakowa膰 innych graczy lub broni膰 swoich zamk贸w. Mo偶e si臋 zdarzy膰, 偶e zostan膮 zaatakowani i zniszczeni w walce o zasoby. Warto rozwa偶y膰 u偶ycie umiej臋tno艣ci Kopid贸艂. Zwi臋kszy to Twoj膮 szybko艣膰 zbierania, wi臋c Twoje armie b臋d膮 zajet臋 i nara偶one na niebezpiecze艅stwo o wiele mniej czasu. Ponadto daje Ci mo偶liwo艣膰 zajmowania wi臋kszej ilo艣ci kopalni w tym samym czasie, dzi臋ki czemu mo偶esz zebra膰 jeszcze wi臋cej zasob贸w.

Dzi臋ki tej umiej臋tno艣ci w po艂膮czeniu z umiej臋tno艣ci膮 Bankowo艣膰, kt贸ra pozwala uzyska膰 wi臋kszy doch贸d z Twoich kopalni zamku, umiej臋tno艣膰 Zwiadowcy dla szybszych kampanii oraz wystarczaj膮co du偶a armii, b臋dziesz w stanie drastycznie zwi臋kszy膰 doch贸d zasob贸w.

Przyk艂ad:

Je艣li zajmujesz kopalni臋, kt贸ra ma 500 dochodu na godzin臋 i rozwin臋艂e艣 umiej臋tno艣膰 do poziomu Mistrzowskiego, to doch贸d na godzin臋 zostanie zwi臋kszony o 100% do 1000 na godzin臋 (500 + 100% * 500 = 1000). Dodatkowo, b臋dziesz w stanie zaj膮膰 i zebra膰 zasoby z 艂膮cznie 10 kopalni w tym samym czasie.

Ka偶dy poziom umiej臋tno艣ci daje nast臋puj膮ce bonusy:

  • Terminator: +3 Kopalnie, 50% szybsza pr臋dko艣膰 zbierania
  • Zaawansowane: +3 Kopalnie, 50% szybsza pr臋dko艣膰 zbierania
  • Mistrz: +3 Kopalnie, 50% szybsza pr臋dko艣膰 zbierania

Gry podobne