Marka Prince of Persia to dla wielu graczy synonim klasyki i ikony gier akcji. Seria, zapoczątkowana w 1989 roku przez Jordana Mechnera, zrewolucjonizowaƂa podejƛcie do animacji postaci i rozgrywki platformowej. Największą popularnoƛć zdobyƂa dzięki trylogii „Piaski Czasu” od Ubisoftu. Po latach ciszy i nieudanych prĂłb wskrzeszenia marki, studio Ubisoft Montpellier – znane m.in. z „Rayman Legends” – postanowiƂo tchnąć nowe ĆŒycie w Księcia, choć… tym razem nie gramy Księciem.

„Prince of Persia: The Lost Crown” to zupeƂnie nowe podejƛcie – gra metroidvania w dwuwymiarowej perspektywie, peƂna akrobatyki, eksploracji i spektakularnych starć. Choć styl rĂłĆŒni się od poprzednich odsƂon, duch serii pozostaƂ. A moĆŒe nawet zyskaƂ ƛwieĆŒoƛć, ktĂłrej potrzebowaƂ?

FabuƂa – staroĆŒytnoƛć i mitologia na nowo

W grze wcielamy się w Sargona, mƂodego i utalentowanego wojownika naleĆŒÄ…cego do elitarnej grupy Nieƛmiertelnych. FabuƂa rozpoczyna się, gdy księcia Ghassana zostaje porwany, a Sargon zostaje wysƂany do tajemniczej krainy GĂłra Qaf, by go odnaleĆșć. Szybko jednak okazuje się, ĆŒe miejsce to rządzi się swoimi prawami – czas pƂynie nieliniowo, staroĆŒytna magia przenika rzeczywistoƛć, a zdrada czai się za rogiem.

Historia, choć z początku prosta, rozwija się w ciekawy sposĂłb, oferując intrygi, filozoficzne motywy związane z czasem i przeznaczeniem oraz kilka zaskakujących zwrotĂłw akcji. DuĆŒy plus za budowanie mitologii wokóƂ ƛwiata, ktĂłry – choć inspirowany Bliskim Wschodem – ma wƂasną toĆŒsamoƛć.

Rozgrywka – Metroidvania z rozmachem

„The Lost Crown” to peƂnokrwista metroidvania – ƛwiat gry jest zƂoĆŒony, wielopoziomowy, z licznymi skrĂłtami, sekretami i wymagającymi zagadkami ƛrodowiskowymi. Eksploracja to jedna z największych zalet gry. GĂłra Qaf podzielona jest na rĂłĆŒnorodne biomy: od mrocznych katakumb po kwitnące ogrody i ƛwiątynie bogĂłw.

Gra zachęca do powrotĂłw w odwiedzone wczeƛniej miejsca po zdobyciu nowych zdolnoƛci, co otwiera niedostępne wczeƛniej przejƛcia. System mapy jest bardzo przejrzysty i oferuje genialną funkcję: robienie wƂasnych zrzutĂłw ekranu z adnotacjami, ktĂłre pĂłĆșniej moĆŒna przypisać do mapy – prawdziwa gratka dla odkrywcĂłw!

System walki jest dynamiczny i oparty na precyzyjnych unikach, parowaniu atakĂłw i efektownych combosach. Sargon posƂuguje się dwoma ostrzami, ale szybko odblokowuje zdolnoƛci czasoprzestrzenne – zatrzymywanie czasu, teleportację czy przyzywanie klonĂłw cienia.

KaĆŒdy przeciwnik ma inny styl walki, a bossowie to prawdziwe wyzwanie – często Ƃączą walkę z elementami platformowymi i zagadkami. Z czasem gracz zdobywa rĂłwnieĆŒ Talizmany, ktĂłre pasywnie wpƂywają na styl rozgrywki – np. wydƂuĆŒają parowanie, przyspieszają odzyskiwanie zdrowia czy wzmacniają ciosy specjalne.

Walka daje duĆŒÄ… satysfakcję, a przeciwnicy są zrĂłĆŒnicowani – od ludzi, przez demony, po ogromne bestie i upiorne manifestacje czasu.

„The Lost Crown” bƂyszczy w kwestii platformĂłwek – skakanie, odbijanie się od ƛcian, dashowanie i korzystanie z czasoprzestrzennych mocy sprawia niesamowitą frajdę. Gra wprowadza coraz bardziej zaawansowane mechaniki – np. manipulowanie klonem cienia czy zakrzywianie grawitacji – ktĂłre wymagają precyzji i logicznego myƛlenia.

Niektóre zagadki przypominają wręcz ukƂady z klasycznych „Prince of Persia”, co stanowi ukƂon w stronę fanów serii.

Grafika i animacja

Ubisoft Montpellier postawiƂo na 2.5D – gra dziaƂa w dwĂłch wymiarach, ale tƂa i niektĂłre elementy ƛwiata są w peƂnym 3D. Efekt jest fenomenalny. Lokacje są piękne, szczegóƂowe i rĂłĆŒnorodne. Gra momentami wygląda jak oĆŒywiony komiks, z inspiracją mitologią perską i kulturą staroĆŒytnego Iranu.

Animacje postaci – szczegĂłlnie Sargona – są wyjątkowo pƂynne i peƂne charakteru. To efekt pracy studia, ktĂłre wczeƛniej tworzyƂo Raymana – mistrzowie animacji!

Oprawa dĆșwiękowa

ÚcieĆŒka dĆșwiękowa zostaƂa stworzona przez duet Gareth Coker (Ori and the Blind Forest) i Mentrix, iraƄską artystkę. PoƂączenie epickich melodii orkiestrowych z tradycyjnymi dĆșwiękami i elektroniką sprawia, ĆŒe soundtrack jest wyjątkowy i bardzo klimatyczny.

DĆșwięki otoczenia, gƂosy postaci (gra oferuje angielski i francuski dubbing), efekty walki – wszystko brzmi bardzo profesjonalnie. Na sƂuchawkach gra staje się jeszcze bardziej immersyjna.

Monetyzacja i wydanie

Gra jest peƂnopƂatna – nie zawiera mikropƂatnoƛci ani ĆŒadnych lootboxĂłw. DziaƂa pƂynnie na wszystkich platformach: PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series, Nintendo Switch i PC. Zaskakująco dobra jest teĆŒ optymalizacja na Switchu, gdzie tytuƂ dziaƂa w 60 kl./s, co w grach metroidvania ma ogromne znaczenie.

Ciekawostki

  • To pierwsza gƂówna gra z serii Prince of Persia od 14 lat – ostatnia to „The Forgotten Sands” z 2010 roku.
  • Gra zostaƂa pierwotnie Ćșle odebrana ze względu na styl graficzny (po zapowiedzi w 2023 roku), ale po premierze zyskaƂa bardzo pozytywne recenzje od graczy i krytykĂłw.
  • W grze moĆŒna znaleĆșć easter eggi nawiązujące do klasycznej trylogii i… Raymana!
  • Ubisoft Montpellier to to samo studio, ktĂłre tworzyƂo „Rayman Legends” – wielu twĂłrcĂłw animacji i silnika przeszƂo bezpoƛrednio z tego projektu.

Podsumowanie

Prince of Persia: The Lost Crown to nie tylko godny powrĂłt legendarnej marki, ale teĆŒ jedno z najlepszych metroidvanii ostatnich lat. Ubisoft odwaĆŒyƂ się odciąć od znanej formuƂy i postawić na nowego bohatera oraz ƛwieĆŒe mechaniki – i to się opƂaciƂo. Choć gra nie jest rewolucyjna w skali caƂego gatunku, to perfekcyjnie realizuje swoje zaƂoĆŒenia i oferuje dziesiątki godzin intensywnej, pięknej i satysfakcjonującej rozgrywki.

Dla fanĂłw klasycznych gier akcji, platformĂłwek i eksploracji – pozycja obowiązkowa.

Spis treƛci