People Can Fly, jedno z najbardziej znanych i cenionych polskich studi贸w deweloperskich, stoj膮ce za takimi tytu艂ami jak Bulletstorm czy Outriders, oficjalnie potwierdzi艂o skasowanie dw贸ch kolejnych projekt贸w oraz znacz膮ce redukcje zespo艂u. To niestety ju偶 druga fala zwolnie艅 w ci膮gu ostatnich sze艣ciu miesi臋cy, co wskazuje na g艂臋bszy kryzys, z jakim mierzy si臋 warszawska ekipa.
Jak podaje studio, g艂贸wnymi przyczynami tych drastycznych decyzji by艂y problemy w komunikacji z wydawcami oraz rosn膮ca presja finansowa, kt贸ra sprawi艂a, 偶e kontynuowanie niekt贸rych projekt贸w po prostu przesta艂o by膰 op艂acalne. Sytuacja jest tym bardziej niepokoj膮ca, 偶e mimo pracy nad kilkoma du偶ymi projektami w tle, studio w ostatnich latach nie mia艂o 艂atwego 偶ycia.
Upadek Project Dagger i grudniowa fala zwolnie艅
Wszystko zacz臋艂o si臋 ju偶 wcze艣niej – w kwietniu 2024 roku PCF og艂osi艂o kasacj臋 Project Dagger, czyli kooperacyjnego RPG akcji, kt贸ry by艂 w produkcji przez kilka lat. Projekt zosta艂 porzucony po tym, jak nie uda艂o si臋 znale藕膰 nowego wydawcy – wcze艣niej jego partnerem by艂o Take-Two Interactive, ale wsp贸艂praca zako艅czy艂a si臋 w 2022 roku. Po nieudanych pr贸bach kontynuowania gry samodzielnie, projekt wyl膮dowa艂 w szufladzie.
To jednak nie by艂 koniec problem贸w – w grudniu 2024 roku studio przesz艂o pierwsz膮 powa偶n膮 fal臋 zwolnie艅, w kt贸rej prac臋 straci艂o ponad 120 os贸b. W tym samym czasie zawieszono r贸wnie偶 Project Victoria, a Project Bifrost zosta艂 drastycznie zredukowany – co ju偶 wtedy zwiastowa艂o powa偶ne problemy z finansowaniem.
Czerwiec 2025: kolejne ci臋cia i dwa projekty skasowane
Niestety, mimo grudniowych zwolnie艅, sytuacja finansowa studia nie uleg艂a poprawie. Jak poinformowa艂 w niedawnym wpisie na Twitterze prezes People Can Fly – Sebastian Wojciechowski – studio zmuszone zosta艂o do podj臋cia kolejnych trudnych decyzji.
Po pierwsze – oficjalnie skasowano Project Gemini. Gra pad艂a ofiar膮 braku nowej umowy z wydawc膮, a tak偶e ca艂kowitego braku komunikacji na temat przysz艂o艣ci projektu. Jak podkre艣li艂 Wojciechowski, w takich warunkach kontynuowanie prac przesta艂o mie膰 jakikolwiek ekonomiczny sens. Cho膰 prezes nie poda艂 wprost, kto by艂 wydawc膮 Geminiego, nieoficjalne 藕r贸d艂a wskazuj膮 na Square Enix.
Drugim skasowanym projektem jest Project Bifrost, kt贸ry – wed艂ug niepotwierdzonych informacji – mia艂 by膰 gr膮 VR. Jak si臋 okazuje, wewn臋trzna analiza finansowa studia wykaza艂a, 偶e nie ma wystarczaj膮cych 艣rodk贸w i zasob贸w, by dalej go rozwija膰. I tak jak poprzednio – podj臋to decyzj臋 o ca艂kowitym zamkni臋ciu projektu.
Redukcje zespo艂u i reorganizacja wewn臋trzna
W zwi膮zku z kasacj膮 obu gier, studio musi przeprowadzi膰 kolejn膮 powa偶n膮 reorganizacj臋, co niestety wi膮偶e si臋 z dalszymi zwolnieniami. Nie podano dok艂adnej liczby os贸b, kt贸re strac膮 prac臋, ale wiadomo, 偶e skala ci臋膰 b臋dzie znacz膮ca. Sebastian Wojciechowski podkre艣li艂, 偶e by艂a to jedna z najtrudniejszych decyzji w historii firmy, i z艂o偶y艂 podzi臋kowania dla wszystkich pracownik贸w, kt贸rzy zostali dotkni臋ci t膮 sytuacj膮.
Smutny trend w bran偶y i trudne czasy dla PCF
Zwolnienia w People Can Fly wpisuj膮 si臋 w szerszy, niepokoj膮cy trend w bran偶y gier wideo, kt贸ry trwa ju偶 od kilkunastu miesi臋cy. W ostatnim czasie Microsoft, EA, Eidos Montreal, Playtonic i wiele innych studi贸w zlikwidowa艂o tysi膮ce miejsc pracy na ca艂ym 艣wiecie. I cho膰 PCF to studio o ugruntowanej pozycji i du偶ych ambicjach, kolejne anulowane projekty i utrata partner贸w mog膮 mocno zachwia膰 jego przysz艂o艣ci膮.
艢wiate艂ko w tunelu: wsp贸艂praca z Microsoftem i Sony
Mimo tego ponurego obrazu, nie wszystko jest stracone. People Can Fly nadal aktywnie uczestniczy w du偶ych projektach, kt贸re mog膮 przywr贸ci膰 studiu stabilno艣膰 i reputacj臋. Obecnie PCF wsp贸艂tworzy Gears of War: E-Day – now膮 ods艂on臋 kultowej serii, kt贸ra powstaje we wsp贸艂pracy z nale偶膮cym do Microsoftu studiem The Coalition.
Important update from Sebastian Wojciechowski, CEO. pic.twitter.com/RoBHnqnx5N
— People Can Fly (@PCFPeopleCanFly) June 1, 2025
Dodatkowo, studio niedawno nawi膮za艂o wsp贸艂prac臋 z Sony nad nowym tytu艂em, znanym roboczo jako Project Delta. Gra oparta jest na nieujawnionym jeszcze IP PlayStation, co oznacza, 偶e mo偶e chodzi膰 o co艣 naprawd臋 du偶ego – by膰 mo偶e now膮 mark臋, a mo偶e kontynuacj臋 znanego hitu z konsol Sony.
Podsumowanie
Rok 2025 nie rozpocz膮艂 si臋 dobrze dla People Can Fly – kasacja Project Gemini i Project Bifrost, kolejne zwolnienia i finansowe zawirowania budz膮 powa偶ne obawy co do przysz艂o艣ci studia. Ale jednocze艣nie trwaj膮ce wsp贸艂prace z gigantami pokroju Microsoftu i Sony pokazuj膮, 偶e studio nie sk艂ada broni i nadal chce walczy膰 o swoje miejsce na rynku.
Czy uda si臋 wyj艣膰 na prost膮? Tego dowiemy si臋 w najbli偶szych miesi膮cach. Jedno jest pewne – People Can Fly nie powiedzia艂o jeszcze ostatniego s艂owa.
Aktywno艣膰 komentuj膮ych