Aby w Lord of Ultima m├│c za┼éo┼╝y─ç kolejne miasto potrzebujemy mie─ç rozbudowany Ratusz na co najmniej si├│dmym poziomie. To umo┼╝liwi nam zdobycie kolejnego tytu┼éu ÔÇô dok┼éadnie mowa tutaj o tytule Hrabia. Do zdobycia wspomnianego tytu┼éu musimy wykona─ç odpowiednie badania, ale wcze┼Ťniej nale┼╝y rozbudowa─ç Wie┼╝─Ö Ksi─Ö┼╝ycow─ů na poziom 10. Dodatkowo musimy oczy┼Ťci─ç odpowiedni─ů ilo┼Ť─ç surowc├│w i po to nam w┼éa┼Ťnie wcze┼Ťniej rozbudowana wie┼╝a.Przyk┼éadowo, aby zdoby─ç 1 ciemnolas musimy oczy┼Ťci─ç 1000 sztuk zwyk┼éego surowca, mo┼╝e to by─ç drewno. Musicie zauwa┼╝y─ç, ┼╝e przy ka┼╝dym wy┼╝szym tytule potrzebne surowce s─ů o wiele wi─Öksze, wi─Öc najlepiej systematycznie je oczyszcza─ç ni┼╝ trzyma─ç w mie┼Ťcie (przecie┼╝ kto┼Ť z nich mo┼╝e nas okra┼Ť─ç).

Czy to ju┼╝ wszystko?

Niestety nie, potrzebujemy teraz Barona, ale jego mo┼╝na rekrutowa─ç jedynie w ┼Üwi─ůtyni Trinsic i to rozbudowanej na poziom 10. Koszt Barona to 50 000 ┼╝elaza i 100 000 z┼éota, no i oczywi┼Ťcie musimy mie─ç w koszarach dla niego przygotowane miejsce.
No dobra, mamy ju┼╝ odpowiedni tytu┼é, mamy Barona wi─Öc teraz wchodzimy na map─Ö gry i poszukujemy odpowiedniego miejsca pod nowe miasto. Je┼Ťli ju┼╝ takie wypatrzymy to zaczynamy dalsz─ů walk─Ö o surowce, a dlaczego? Aby za┼éo┼╝y─ç miasto potrzebujemy 250 woz├│w, albo 25 statk├│w (i zaczyna si─Ö zabawa w rozbudowywanie stoczni albo targu). Przyszykujcie tak┼╝e odpowiedni zapas surowc├│w 100 000 drewna i kamienia jak i po 25 000 ┼╝ywno┼Ťci i ┼╝elaza.
Teraz zapytacie jakie surowce czekaj─ů na Was w nowych miastach? Niestety to sprawa losowa, ale mamy poniek─ůd na to wp┼éyw, mo┼╝emy wp┼éyn─ů─ç na Nasze szcz─Ö┼Ťcie wybieraj─ůc odpowiednie lokalizacje. Je┼Ťli miejsce, do kt├│rego wysy┼éamy Barona jest otoczone przez lasy to mo┼╝ecie liczy─ç na ogromne ilo┼Ťci drewna w nowym mie┼Ťcie. Podobnie przyjrzyjcie si─Ö czy nie otacza nowego miasta g├│ra, albo dwie… to wp┼éynie na ┼╝elazo i kamie┼ä. Dobierajcie odpowiednio miasta, a zwi─Ökszycie swoje szanse na odpowiedni surowiec. Jednak nic nie gwarantuje Wam tego, ┼╝e w nowym mie┼Ťcie zastaniecie to czego by┼Ťcie najbardziej chcieli.


Jakie miasta najlepiej zak┼éada─ç na pocz─ůtku gry?

Pocz─ůtki w ka┼╝dej grze nie s─ů ┼éatwe, wi─Öc mo┼╝e dopom├│c swojemu szcz─Ö┼Ťciu? Mo┼╝na, tworz─ůc miasta typowe pod surowce, aby maksymalnie rozwija─ç nasz─ů ekonomi─Ö. W takich miastach skupiamy si─Ö przede wszystkim na surowcach, a o samej armii mo┼╝na zapomnie─ç cho─ç warto mie─ç paru stra┼╝nik├│w miejskich, aby nikt zbyt ┼éatwo Nas nie m├│g┼é ograbi─ç.

Co zbudujemy w takim mie┼Ťcie?

Przede wszystkim wszystko co odpowiada za produkcj─Ö, czyli chaty drwala, tartaki, kamienio┼éomy, kamienne dwory, kopalnie ┼╝elaza i odlewnie, gospodarstwa i m┼éyny, kamienice i targowiska. Ale do tego musimy postawi─ç magazyny, bo gdzie┼Ť to wszystko nale┼╝y sk┼éadowa─ç, no nie? Pojawi─ů si─Ö tutaj chaty, kt├│re powi─Öksz─ů przyrost surowc├│w jak i kryj├│wki, gdzie schowamy nieco zapas├│w.
Jednak pomijaj─ůc Nasze pierwsze miasto, ka┼╝de nast─Öpne mo┼╝e posiada─ç znacz─ůc─ů przewag─Ö okre┼Ťlonego surowca, dlatego te┼╝ warto zastanowi─ç si─Ö czy akurat teraz potrzebujemy wi─Öcej ┼╝elaza, czy te┼╝ drewna, a mo┼╝e kamienia i skupi─ç si─Ö na najbardziej potrzebnych zasobach. Czasami wybieraj─ůc miasto specjalnie pod ┼╝elazo musimy dba─ç o regularne dostawy kamienia i drewna na rozbudow─Ö kopal┼ä i ca┼éej infrastruktury. Oczywi┼Ťcie nie wolno zapomina─ç o produkcji woz├│w, gdy┼╝ w razie ataku mo┼╝emy wywie┼║─ç co si─Ö da z Naszego miasta, a gracz, kt├│ry nic nie wyniesie po jednym ,alb kilu atakach prawdopodobnie straci zainteresowanie naszymi w┼éo┼Ťciami.

Surowc├│w jest niewiele co wybra─ç w tym momencie?

Mo┼╝e podatki, z┼éoto? W mie┼Ťcie, gdzie nie zauwa┼╝amy ewidentnej przewagi potrzebnego surowca mo┼╝emy rozwin─ů─ç sie─ç kamienic, a ko┼éo nich dostawi─ç targowiska. Kamienice pomog─ů nam zdobywa─ç z┼éoto, a targowiska powi─Öksz─ů procentowo ten przych├│d. Jak to rozbudowa─ç? Niekt├│rzy wok├│┼é jednego targowiska buduj─ů kamienice, mo┼╝e to i dobre rozwi─ůzanie, ale ja wol─Ö w jednej linii postawi─ç 3 targowiska i dopiero je otacza─ç kamienicami ÔÇô stosuj─Ö t─ů zasad─Ö od d┼éu┼╝szego czasu i nie mog─Ö narzeka─ç ÔÇô z┼éoto zalega w magazynach.
Innym rozwi─ůzaniem w takim przypadku jest zbudowanie miasta handlowego, gdzie w du┼╝ej mierze b─Ödziemy stawia─ç kolejne magazyny i targowiska. Po co? Aby nadwy┼╝ki z innych miast wysy┼éa─ç do takiego miasta, a surowce wystawia─ç do sprzeda┼╝y. Dobrze jest wtedy, aby takie miasto mia┼éo dost─Öp do wody, wtedy handel idzie o wiele sprawniej bo mo┼╝emy ubija─ç interesy z graczami na innych kontynentach, cho─ç i zwi─Öksza to niebezpiecze┼ästwo, ┼╝e to w┼éa┼Ťnie oni napadn─ů nad nast─Öpnym razem, ale bez ryzyka nie ma zabawy no nie?
Ostatni─ů metod─ů na w┼éa┼Ťciwe zagospodarowanie miasta, gdzie nie przewa┼╝a ┼╝aden surowiec to budowa miasta militarnego. Tutaj opr├│cz samych budynk├│w wojskowych musimy zadba─ç o budow─Ö gospodarstw i najlepiej jak skupimy si─Ö na jednym typie jednostek. Ale jak ustawia─ç w takim mie┼Ťcie budynki?


Ja testowałem trzy najlepsze ustawienia:

Spos├│b na szachownic─Ö, gdzie na czarnych polach stawiamy budynek do werbunku, a na bia┼éych koszary ÔÇô zmaksymalizuje nam to czas produkcji jednostek.
Jednak dla biedniejszych graczy polecam ustawianie rz─Ödami, czyli w jednym rz─Ödzie stawiamy koszary, w drugim odpowiedni budynek.
Mo┼╝na tak┼╝e przyj─ů─ç zasad─Ö jak przy kamienicach, stawiamy w rz─Ödzie 3x budynek werbunkowy, a wok├│┼é koszary ÔÇô metoda, kt├│r─ů wybierzecie zale┼╝y od Was!
Pami─Ötajcie jednak, ┼╝e tworzenie miasta do produkcji armii poch┼éania ogromne ilo┼Ťci surowc├│w, a kamie┼ä b─Ödzie znika┼é na pot─Ög─Ö i dlatego polecam w niedalekiej odleg┼éo┼Ťci zbudowa─ç miasta pod potrzebne surowce, aby jak najlepiej zoptymalizowa─ç przesy┼é potrzebnych surowc├│w.
Jednak budowa armii to nie wszystko. Pozostawienie miasta samemu sobie wi─ů┼╝e si─Ö z ogromnym ryzykiem, gro┼║b─ů ataku ze strony innych graczy, a chyba nie chcecie tego? Nie zapominajcie nigdy o rozbudowie muru i mieszanych wie┼╝yczek na nim, wie┼╝yczki nie zabieraj─ů miejsca w limicie budynk├│w, wi─Öc co szkodzi Wam je rozbudowa─ç? Spytacie po co? Przy wi─Ökszych bitwach skutecznie broni─ů naszego miasta jak i zmniejszaj─ů straty po Naszej stronie. Sprawd┼║cie sami.
W przypadku miasta militarnego wcze┼Ťniej czy p├│┼║niej postawicie zamek! Uwaga, zamku nie da si─Ö zburzy─ç i jest to krok w prz├│d, kt├│rego nie cofniecie, dlatego trzy razy przemy┼Ťlcie ka┼╝d─ů swoj─ů decyzj─Ö.

Miasto rolnicze?

Zapytacie ile mo┼╝na zyska─ç ┼╝ywno┼Ťci na godzin─Ö? Poni┼╝szy plan miasta przygotowa┼é gracz Rajvel i daje nam takie ustawienie ┼╝ywno┼Ťci w ilo┼Ťci 146 481/h. Jest to z pewno┼Ťci─ů wynik, kt├│ry ci─Ö┼╝ko powt├│rzy─ç, ale sp├│jrzcie na obrazek poni┼╝ej i wykorzystajcie t─ů wiedz─Ö w swoim przypadku:

Najlepsze miasto rolnicze pod ┼╝ywno┼Ť─ç


Plany miasta podatkowego

W grze Lord of Ultima miasto podatkowe, zwane potocznie goldowni─ů (produkcja z┼éota) op┼éaca si─Ö budowa─ç najbardziej w pobli┼╝u wody, morza czy cokolwiek z oczkiem wodnym. Dlaczego? W nadmorskim mie┼Ťcie wyci─ůgniemy maksymalnie 45 120 z┼éota/h, podczas gdy w l─ůdowym tylko 43 840, powiecie, ┼╝e r├│┼╝nica niewielka, ale je┼Ťli przeliczycie to w skali miesi─ůca to naprawd─Ö si─Ö OP┼üACA!

miasto podatkowe nad wod─ů
miasto podatkowe l─ůd


Gry podobne