Studio Aspyr właśnie oficjalnie zapowiedziało coś, co wielu fanów klasycznych RPG-ów mogło sobie tylko po cichu wyobrażać – Neverwinter Nights 2 dostanie wersję Enhanced Edition, która zadebiutuje 15 lipca. To nie jest zwykłe wznowienie – mówimy o solidnie odświeżonym wydaniu jednej z najbardziej zapamiętanych gier RPG pierwszej dekady XXI wieku, stworzonej z myślą o współczesnych miłośnikach Dungeons & Dragons.
Gra, która pierwotnie ukazała się w 2006 roku, była dziełem Obsidian Entertainment – tak, tych samych ludzi, którzy później dali nam m.in. Pillars of Eternity czy The Outer Worlds. NWN2 było bezpośrednią kontynuacją kultowego Neverwinter Nights od BioWare, i przez długi czas uważano je za jedną z perełek klasycznego stylu RPG, z rozbudowanym systemem tworzenia postaci i historią, która mocno opierała się na mechanikach D&D 3. edycji.
W swojej oryginalnej wersji gra opowiadała o bohaterskiej wyprawie mającej na celu ocalenie wybrzeża Sword Coast przed mrocznymi siłami. A to był dopiero początek – później do gry wyszły aż trzy spore dodatki: Mask of the Betrayer, Storm of Zehir oraz Mysteries of Westgate, każdy rozwijający świat i mechaniki o kolejne warstwy głębi i fabularnych twistów.
Wersja Enhanced Edition – co się zmieni?
Nowe wydanie, które trafi zarówno na PC, jak i nowoczesne konsole, zaoferuje cały pakiet: podstawkę plus wszystkie trzy rozszerzenia, a do tego szereg ulepszeń technicznych, które mają znacząco poprawić komfort grania.
Wśród najważniejszych nowości znalazły się:
- Lepsza grafika i poprawione tekstury, by gra nie raziła już „pikselowatością” sprzed dwóch dekad,
- Usprawnione sterowanie kamerą, co z miejsca przyciąga uwagę weteranów – bo, nie oszukujmy się, kamera w oryginale była jednym z jego największych minusów,
- Nowe mechaniki rozgrywki, które mają uczynić całość bardziej płynną i przystępną,
- Pełne wsparcie dla kontrolerów – świetna wiadomość dla konsolowców i fanów gry z kanapy,
- Kompatybilność z Steam Deckiem i warsztatem Steam, czyli pełne wsparcie dla modów oraz wygodne granie w podróży.
Skąd w ogóle ten powrót?
Plotki o tym, że Neverwinter Nights 2 wróci, krążyły już od jakiegoś czasu. Część fanów zauważyła podejrzane zmiany w bazie danych SteamDB, mimo że oryginalne NWN2 było wycofane ze sprzedaży na Steamie. Wtedy nikt nie miał pewności, ale teraz już wszystko jasne – projekt faktycznie powstawał w cieniu, a teraz nadszedł czas, by go oficjalnie ogłosić światu.
Zresztą to nie jedyny projekt z serii, który dostał nowe życie. W lutym tego roku ukazał się nowy DLC do pierwszego Neverwinter Nights: „Doom of Icewind Dale”. Dodał on kilkanaście godzin świeżej zawartości, pięciu nowych towarzyszy, 14 potworów i trochę nowej muzyki. Wygląda na to, że Aspyr naprawdę wzięło się za wskrzeszanie legend D&D.
A co dalej? Czy to oznacza Neverwinter Nights 3?
W tej chwili nie ma oficjalnych informacji o Neverwinter Nights 3, ale biorąc pod uwagę, jak dobrze sprzedają się dziś gry oparte na Dungeons & Dragons (patrz: Baldur’s Gate 3, który sprzedał się w ponad 15 milionach egzemplarzy!), wszystko jest możliwe.
Zresztą Wizards of the Coast już wcześniej wspominało, że kilka nowych projektów na bazie D&D jest w przygotowaniu, więc kto wie? Może to dopiero początek większego powrotu klasyków w nowej odsłonie.
Aktywność komentująych