Jak znaleźć wszystkie antyki w Strange Antiquities – 18 dni wskazówek

Strange Antiquities to produkcja, która od początku do końca bawi się naszymi oczekiwaniami i daje naprawdę sporo sposobów na odkrywanie nowych antyków. Czasem zdobywamy je jako nagrody od innych postaci, czasem trafiają w nasze ręce po dostarczeniu odpowiedniego przedmiotu, a nierzadko znajdujemy je, zwyczajnie błądząc po sklepie i rozwiązując kolejne zagadki.
Jednak jednym z najciekawszych mechanizmów są Clue Cards, czyli Karty Wskazówek. Te małe perełki zaczynają pojawiać się od drugiego dnia gry – co rano otrzymujemy nową kartę, która daje trop prowadzący do ukrytego antyku. Czasem jest to klasyczna zagadka słowna, czasem kawałek mapy, a bywa i tak, że to połączenie obrazków i symboli. Ich rozwiązanie wymaga od gracza odrobiny dedukcji i umiejętności logicznego myślenia, ale na szczęście system podpowiada, kiedy jesteśmy na dobrym tropie – ukończona karta dosłownie spala się na naszych oczach.
Żeby nikt nie utknął w połowie, przygotowałem kompletny przewodnik po Clue Cards – od drugiego do osiemnastego dnia.
Dzień 2 – Undermere
Pierwsza karta ma być prosta – taka rozgrzewka, która uczy nas schematu działania. Wskazówki zawierają słowa: „two houses”, „behind”, „Locke” i „Key”. Nietrudno zauważyć, że Locke to Locke House (nr 7 na mapie), a „Key” odnosi się do Keystone Manor (nr 13). Oba miejsca to budynki mieszkalne – stąd „two houses”. Jeśli spojrzysz na teren za nimi, właśnie tam znajdziesz pierwszy antyk.

Dzień 3 – Undermere
Tutaj pojawia się już wyższy poziom trudności. Mapa Undermere bywa myląca – zwłaszcza jeśli chodzi o drzwi w budynkach. Wskazówka wspomina o „uciekinierze z więzienia”, co od razu kieruje nas do The Old Jail (nr 10). Dalej mamy kierunek „north-west” – wystarczy spojrzeć na kompas w rogu mapy. Ostatnia część mówi o „pierwszym budynku, do którego dotarł”. Jeśli pójdziesz dosłownie na północny zachód, pierwszy budynek, jaki zobaczysz, skrywa poszukiwany przedmiot.

Dzień 4 – Undermere
Czwarty dzień przynosi zupełnie inny typ zagadki – karta nie zawiera słów, a jedynie schemat z blokami. Jeśli przyjrzysz się mapie, zauważysz, że bloki odpowiadają budynkom. Wystarczy obrócić kartę (albo głowę) i dopasować układ do zabudowy przy Prince’s Street. Tam czeka ukryty antyk.

Dzień 5 – Gleaston Castle
Przenosimy się na nową mapę – majestatyczny zamek Gleaston. Karta wygląda jak fragment wnętrza i tak naprawdę pasuje do jednego z pokoi na parterze. Wystarczy porównać kształt wycięcia z planem zamku, by znaleźć właściwą lokalizację.

Dzień 6 – Gleaston Castle
Tym razem mamy instrukcję w stylu „korytarzowej łamigłówki”. Najpierw „up the stairs” – czyli musimy wejść na piętro. Dalej pojawia się sekwencja „left, and then left again”. Pasują do tego tylko jedne schody – te środkowe, przy głównej sypialni. Ostatnia część – „second on the right” – oznacza drugi pokój po prawej w korytarzu. W nim kryje się antyk.

Dzień 7 – Undermere
Powrót do Undermere. Karta mówi o „dziewicy w wieży, która wskazuje drogę”. Na mapie mamy Galfrey’s Tower – po kliknięciu widzimy posąg, który wskazuje dokładnie na wschód. Jeśli podążymy w tym kierunku, dotrzemy do Mossy Wood, gdzie ukryto skarb.

Dzień 8 – Gleaston Castle
Znów Gleaston i kolejna wieża. Tekst karty mówi: „najbliżej zachodu słońca, najdalej od wschodu”. Nietrudno się domyślić, że chodzi o najbardziej zachodnią wieżę. Trzeba tylko uważać na dziwne ustawienie kompasu na tej mapie – północ nie jest tam, gdzie zwykle.

Dzień 9 – The Catacombs
Pierwsza karta w katakumbach przedstawia kształt grobu. Po porównaniu ze wszystkimi, pasuje do drugiego od lewej, na górze.

Dzień 10 – The Catacombs
Tym razem zagadka z kilkoma warunkami. Grób ma znajdować się „pod księżycem”, nie mieć oznaczenia, a obok niego musi być sąsiad z krzyżem. Po eliminacji zostaje tylko jeden właściwy nagrobek – na drugim poziomie, drugi od prawej.

Dzień 11 – Undermere
Jedna z najtrudniejszych kart. Na ilustracji mamy trzy budynki w trójkącie – trzeba znaleźć je na mapie i triangulować. Górny to The Twinings, lewy znajduje się poniżej nr 9, a prawy pod nr 17. Po połączeniu punktów wychodzi lokalizacja na rogu King Edward Street i Guild Street.

Dzień 12 – The Catacombs
Zagadkę stanowią dwie frazy: „po lewej dzień” i „po prawej noc”. To jasna wskazówka – obok miejsca ukrycia musi być kamień ze słońcem po lewej i z księżycem po prawej. Znajdziesz je na pierwszym poziomie katakumb.

Dzień 13 – Gleaston Castle
Tym razem karta jest bardzo krótka: „oznaczony przez Jowisza”. Z pomocą przychodzi księga symboli – Jowisz to znak cyny. Pokój z tym symbolem znajdziesz na parterze zamku.

Dzień 14 – The Catacombs
„Pochowany z Rycerzem Cierni” – tu trzeba zajrzeć do indeksu i opisu antyku Shimmer. Rycerz zginął w roku 1356, a w katakumbach znajdziesz grób z cierniami i tą właśnie datą.

Dzień 15 – Undermere
„Pod stodołą” – to nie jest oczywiste, bo na mapie nie ma budynku podpisanego jako stodoła. Wskazówka kryje się w nazwach ulic: Woodcutter Lane i Pine Road. Tam, gdzie się przecinają, stoi odpowiednia zabudowa.

Dzień 16 – The Catacombs
Na karcie widnieje kłębek włóczki – i tu wielu graczy daje się zmylić. To nie włóczka jest istotna, tylko kształt, jaki tworzy. Pasuje on do jednego z nagrobków z pięcioma okienkami.

Dzień 17 – The Catacombs
Na obrazku widzimy grób z zegarem, ale takiego w katakumbach nie ma. Rozwiązanie tkwi w zegarze wewnątrz gry – trzeba ustawić go zgodnie z kartą i powiązać ze stanem księżyca. Odpowiedni grób znajdziesz dopiero wtedy.

Dzień 18 – Gleaston Castle
Ostatnia karta prowadzi nas do biblioteki. Tekst mówi: „leżę pod książkami i zwojami”. Oznacza to, że trzeba dopasować plan biblioteki do parteru i sprawdzić prawą stronę. Odpowiedni pokój to drugi od lewej, tuż za wielką halą.Clue Cards w Strange Antiquities to jeden z najciekawszych elementów gry – łączą klimat łamigłówki, eksploracji i historii w jeden system. Dzięki nim każda lokacja nabiera drugiego dna, a poszukiwanie antyków nie jest tylko mechaniką zbieractwa, lecz pełnoprawną przygodą, w której liczy się spostrzegawczość i umiejętność czytania między wierszami.







