Nie trzeba było długo czekać, żeby Elden Ring: Nightreign zaznaczył swoją obecność w świecie gamingu. Zaledwie kilka godzin po tym, jak gra zadebiutowała na Steamie, liczba jednocześnie grających przekroczyła imponujące 300 tysięcy osób! Jasne, to jeszcze nie poziom oryginalnego Elden Ringa z 2022 roku, który bił rekordy popularności, ale mimo to Nightreign zdołał wbić się do top 10 najchętniej ogrywanych gier na całej platformie Valve, co jak na spin-off bez ogromnej kampanii promocyjnej jest naprawdę konkretnym wynikiem.

Co więcej, warto pamiętać, że mówimy tu o grze, która łączy klasyczną soulslike’ową formułę z nowoczesnymi mechanikami roguelike – czyli śmiercią, losowo generowanymi elementami i wysoką rejgrywalnością. Całość podlana została mocnym kooperacyjnym sosem, co tylko zwiększyło zainteresowanie graczy szukających wyzwań do pokonania wspólnie z kumplami.

Tytuł został po raz pierwszy pokazany światu podczas The Game Awards w grudniu 2024 roku, a już dwa miesiące później – ku zaskoczeniu wielu – ustalono jego premierę na 30 maja 2025. I wiecie co? To się opłaciło. W ostatnich dniach przed premierą, Nightreign był najczęściej dodawaną grą do listy życzeń na całym Steamie, co pokazuje, jak duże było zainteresowanie, mimo że mówimy o pobocznym projekcie.

Pomysł na Nightreign zrodził się już przy tworzeniu Dark Souls 3

Tak, dobrze przeczytaliście. Jak się okazuje, pierwsze zalążki idei, które dziś stanowią fundament Nightreign, pojawiły się jeszcze za czasów produkcji Dark Souls 3. Reżyser gry przyznał w jednym z wywiadów, że już wtedy zaczęły chodzić mu po głowie pomysły na tytuł, który mieszałby klasyczne elementy soulslike z bardziej nieliniową, zmienną strukturą – coś w rodzaju połączenia mroku FromSoftware z nieprzewidywalnością roguelike’ów. Dobrze, że ten pomysł nie przepadł, bo ewidentnie miał potencjał.

Udane otwarcie na PC – ponad 313 tysięcy graczy online w szczycie

Dzięki danym z niezawodnego SteamDB wiemy, że gra osiągnęła dokładnie 313 593 jednoczesnych graczy – i to już nieco ponad godzinę po premierze. To świetny rezultat, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że nie mamy tu do czynienia z pełnoprawnym sequelem, a raczej z eksperymentalnym spin-offem. Co prawda, na razie Nightreign nie załapał się jeszcze na listy najlepiej sprzedających się gier na Xboxie czy PlayStation, ale rankingi konsolowe aktualizują się z opóźnieniem, więc potrzeba jeszcze chwili, by ocenić zainteresowanie na tych platformach.

Najchętniej odpalane gry na Steamie – 30 maja 2025

Miejsce Gra Szczyt graczy w ciągu 24h
1 Counter-Strike 2 1 636 709
2 PUBG: Battlegrounds 707 069
3 Dota 2 616 434
4 Elden Ring: Nightreign 313 593
5 Apex Legends 234 738
6 Bongo Cat 191 921
7 Rematch (Beta Test) 159 865
8 Helldivers 2 148 790
9 Delta Force 146 501
10 Rust 141 293

Z tak mocnym wejściem, Nightreign zajął czwarte miejsce wśród najpopularniejszych gier na całym Steamie, ustępując miejsca tylko trzem gigantom, którzy od lat okupują czołówkę – CS2, PUBG i Dota 2. Co ciekawe, mimo że gra stawia na kooperację, nie jest to projekt typu live-service – czyli nie znajdziecie tu sezonowych przepustek, mikrotransakcji ani innych współczesnych „ficzerów”, które dzielą graczy. I właśnie dlatego Nightreign to obecnie najpopularniejszy nielive-service tytuł na Steamie, co w dzisiejszych czasach jest wręcz ewenementem.

Do rekordu oryginału daleko, ale nikt nie oczekiwał cudów

Oczywiście, warto zachować proporcje – Nightreign nie zbliżył się do rekordu ustanowionego przez oryginalne Elden Ring, które tuż po premierze w lutym 2022 roku miało aż 953 426 graczy jednocześnie. Ale… czy ktokolwiek naprawdę się tego spodziewał? Od samego początku FromSoftware i Bandai Namco traktowali ten projekt jako mniejszy eksperyment, coś na boku, co nie miało nawet próbować rywalizować ze swoim większym bratem. Zwłaszcza że Elden Ring to obecnie jeden z najlepiej sprzedających się tytułów ostatnich lat – przekroczył już magiczną barierę 30 milionów sprzedanych egzemplarzy.

Szacuje się, że Nightreign już przekroczyło 2 miliony sprzedanych kopii

To jeszcze niepotwierdzone dane, ale jeśli spojrzeć na liczby – coś może być na rzeczy. Już 9 godzin po premierze Nightreign miało ponad 6300 recenzji na Steamie, z czego 64,52% było pozytywnych. Daje to ocenę „Mieszane”, ale nie zniechęca – bo wiadomo, że takie gry mają swoich zwolenników i krytyków. Według analizy przeprowadzonej przez GameDiscoverCo, dobrze wypromowane gry z dużą liczbą preorderów wykazują stosunek 8-12 graczy jednocześnie na każdą sprzedaną kopię. Jeśli ten wzór się sprawdza, to tylko na Steamie mogło już zostać sprzedanych ponad 2,4 miliona egzemplarzy Nightreign. I to w jeden dzień!

Biorąc pod uwagę, że Bandai Namco lubi dzielić się danymi, jest spora szansa, że w najbliższych dniach doczekamy się oficjalnego komunikatu, jeśli sprzedaż faktycznie poszła aż tak dobrze.

Czy Nightreign zostanie nowym hitem FromSoftware?

Oczywiście, trudno jeszcze mówić o pełnym sukcesie, ale start był mocny, zainteresowanie ogromne, a fundamenty – jak przystało na FromSoftware – solidne. Elden Ring: Nightreign ma szansę zostać kolejnym kultowym tytułem w katalogu studia, zwłaszcza dla graczy, którzy kochają soulslike’owy klimat, ale chcą spróbować czegoś świeżego i mniej sztywnego. Jeśli szukacie czegoś mrocznego, wymagającego, ale też bardziej „dla ekipy” niż samotnych wilków – to ten tytuł może was wciągnąć na długie godziny.

Spis treści