Anno Online: Kompletny przewodnik po budynkach i zarządzaniu miastem

anno online 200x120

W Anno Online zarządzanie miastem to znacznie więcej niż budowa kolejnych domów i fabryk. Gra odzwierciedla potrzeby prawdziwych mieszkańców – zarówno w sferze konsumpcji, jak i usług. Zignorowanie oczekiwań obywateli może prowadzić do frustracji i spadku efektywności w rozwoju miast, dlatego każda decyzja o budowie budynków powinna być przemyślana. W tym poradniku szczegółowo omówimy wszystkie typy budynków, ich funkcje, wymagania oraz interakcje między nimi.

Potrzeby i budynki: fundament zadowolenia mieszkańców

Potrzeby konsumpcyjne

Każdy obywatel potrzebuje jedzenia, napojów i odpowiedniego ubrania. Zapewnienie podstawowych dóbr wpływa nie tylko na zadowolenie mieszkańców, ale również generuje przychód w mieście.

  • Jedzenie – ryby, pieczywo, mięso oraz przyprawy.
  • Napoje – mleko, piwo, wino, cydr.
  • Odzienie – wełniane ubrania, kaftany, płaszcze, wykwintne szaty.
  • Własność i kultura – książki, binokle, świeczniki, które zaspokajają potrzeby kulturalne i edukacyjne.

Uwaga: Budynki konsumpcyjne generują dochód, ale wymagają stałej dostawy surowców.

Potrzeby usługowe

Obok dóbr materialnych mieszkańcy wymagają dostępu do usług, rozrywki, religii i poczucia wspólnoty. Budynki usługowe nie generują przychodu, ale ich brak może prowadzić do spadku zadowolenia i migracji mieszkańców.

  • Poczucie wspólnoty – małe, średnie, duże i wielkie targowiska.
  • Usługi praktyczne – warsztat cieśli, straż ogniowa, loch dla dłużników, warsztat cyrulika.
  • Religia – kaplice i kościoły.
  • Rozrywka – tawerny, pola turniejowe.

Ważne: Budynek usługowy musi być w zasięgu odpowiednich budynków mieszkalnych, aby działał skutecznie.

Dochody z budynków mieszkalnych

W pełni zaspokojeni mieszkańcy generują następujące dochody:

  • Dom pioniera: 1,47
  • Dom mieszczanina: 7,53
  • Dom kupca: 23,56
  • Dom bogacza: 118,39

Wskazówka: Zburzenie budynku mieszkalnego pozwala odzyskać tylko 25% poniesionych materiałów i nakładów.

Budynki produkcyjne: serce rozwoju miasta

Budynki produkcyjne dostarczają surowce i półprodukty, które są niezbędne do dalszej rozbudowy. Ich skuteczność zależy od poprawnego połączenia z drogami, magazynami i składnicami.

Budynki rolne i wydobywcze

  • Farma pszenicy – żyzność wyspy: „Pszenica”
  • Sad – żyzność wyspy: „Jabłka”
  • Plantacja juty – żyzność wyspy: „Juta”
  • Ogród klasztorny – żyzność wyspy: „Zioła”
  • Uprawa winogron – żyzność wyspy: „Winogrona”
  • Pasieka – żyzność wyspy: „Wosk pszczeli”

Wskazówki:

  • Każdy budynek produkcyjny musi być połączony z drogą i magazynem.
  • Drogi brukowane skracają czas transportu towarów.
  • Produkcja pochłania zasoby potrzebne do utrzymania budynków.
  • Bloki magazynowe powinny znajdować się możliwie najbliżej produkcji.
  • Jeśli magazyny są pełne, budynki pobierają tylko połowę wymaganych surowców.
  • Można stosować buffy zwiększające wydajność, choć kosztem wyższych kosztów utrzymania.

Przykłady budynków produkcyjnych

Budynek Zasób wejściowy Produkcja
Chata drwali Teren zalesiony Drewno
Warsztat murarza Kamień Kamień
Warsztat kowala Żelazo, węgiel Narzędzia
Piec hutniczy Ruda żelaza, węgiel Żelazo
Kopalnia żelaza Ruda żelaza Ruda żelaza
Chata smolarza Drewno Węgiel
Kopalnia węgla Węgiel Węgiel
Piec szklarski Kwarc, potaż Szkło

Budynki produkujące towary konsumpcyjne

Jadło

Budynek Zasób Produkcja
Chata rybaka Łowisko Ryby
Piekarnia Mąka Chleb
Młyn Pszenica Mąka
Warsztat rzeźnika Bydło, sól Mięso

Napoje

Budynek Zasób Produkcja
Hodowla kóz Zagroda Mleko
Browar klasztorny Pszenica, zioła Piwo
Prasa do winogron Winogrona, beczki Wino

Odzienia

Budynek Zasób Produkcja
Chata prządki Wełna Wełniane ubrania
Tkalnia jedwabiu Jedwab, złoto Brokatowe szaty

Własność

Budynek Zasób Produkcja
Drukarnia Papier, indygo Książki
Odlewnia Świece, mosiądz Świeczniki
Warsztat optyka Kwarc, mosiądz Binokle

Budynki usługowe i ich zasięg

Każdy budynek usługowy ma określone wymiary i zasięg, który należy uwzględnić podczas planowania miasta:

  • Małe targowisko: 2×2 pola
  • Średnie targowisko: 5×4 pola
  • Duże targowisko: 8×8 pola
  • Wielkie targowisko: 13×10 pól
  • Warsztat cieśli: 3×3 pola
  • Straż ogniowa: 4×3 pola
  • Loch dla dłużników: 5×4 pola
  • Kaplica: 5×3 pola
  • Kościół: 8×6 pól
  • Tawerna: 4×3 pola
  • Pole turniejowe: 7×5 pól

Budynki specjalne

W Anno Online oprócz standardowych struktur znajdziemy budynki specjalne, które pełnią unikalne funkcje:

  • Kantor zarządcy portu – odbiór towarów z produkcji, kluczowy przy rozwoju portu.
  • Magazyn – przechowywanie surowców, im wyższy poziom, tym większa pojemność; budowa wyłącznie przy morzu.
  • Składnica – odbiera towary z budynków produkcyjnych, wymaga połączenia drogą.
  • Kantor bankowy – magazyn złota, dostępny tylko na głównej wyspie.
  • Magazyn prowiantu – umożliwia stosowanie buffów przyspieszających produkcję (np. smażona ryba, ciasto, pieczeń).
  • Mistrz szkutniczy, stocznia, dok – związane z budową statków i transportem, muszą być przy brzegu.
  • Kantor gildii – zarządzanie sojuszami.
  • Kantor handlowy – handel, wymaga lokalizacji przy nadbrzeżu.
  • Dekoracje – poprawiają estetykę miasta i wpływają pośrednio na zadowolenie mieszkańców.

Podsumowanie

System budynków w Anno Online wymaga strategicznego myślenia i planowania. Zaspokojenie potrzeb konsumpcyjnych i usługowych mieszkańców, odpowiednie rozmieszczenie budynków produkcyjnych i magazynów oraz uwzględnienie budynków specjalnych to klucz do sukcesu. Przemyślane planowanie przestrzeni i infrastruktury pozwala na szybki rozwój miast, maksymalizuje przychody i zwiększa zadowolenie mieszkańców, co w efekcie przekłada się na bardziej satysfakcjonującą i dynamiczną rozgrywkę.

Ciekawostka: Niektóre buffy produkcyjne mogą zwiększać wydajność nawet do 200%, co w połączeniu z optymalnym rozmieszczeniem magazynów i dróg pozwala na niemal idealne funkcjonowanie miasta bez przestojów.

Może Cię zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *