Silent Hill od zawsze słynęło z mrocznych klimatów, przerażających lokacji i łamigłówek, które potrafią naprawdę dać w kość. W Silent Hill f nie jest inaczej – wcielając się w Hinako, gracz trafia do miejsc pełnych symboliki, dziwnych mechanizmów i psychologicznego napięcia. Po opuszczeniu mrocznego budynku szkoły bohaterka zmierza do Worship Hall, czyli ogromnej sali w Świątyni Ciemności. To właśnie tam na drodze pojawia się jedno z bardziej pamiętnych wyzwań – Light Puzzle, znana także jako zagadka ze statuami lisa i królika.

Ta łamigłówka jest obowiązkowa, jeśli chcemy iść dalej w fabule, bo to od niej zależy otwarcie kluczowych przejść. Z jednej strony mamy tu klasyczne podejście serii – niby proste obiekty, jak figurki zwierząt, a jednak całość kryje głębsze znaczenie i wymaga odpowiedniej interpretacji wskazówek. Z drugiej – zagadka mocno oddaje klimat gry, bo wokół kręci się historia Sakuko, której wspomnienia nawiedzają Hinako w tym etapie.

Jak rozpocząć zagadkę światła?

Po dotarciu do odpowiedniego korytarza (prowadzi on od prawej strony głównego przejścia), Hinako trafia do pomieszczeń oświetlonych latarniami. To właśnie tam natknie się na Sakuko – a właściwie materializację jej wspomnienia. W celi stoi stół, a na nim znajduje się kartka papieru. To właśnie ten dokument stanowi początek zagadki, bo zawiera wskazówkę co do ustawienia statuetek.

Zadanie polega na manipulacji statuami lisa i królika w taki sposób, aby odpowiednio wyrównać klatki znajdujące się w sali. Dopiero wtedy Hinako będzie mogła zdobyć niezbędne przedmioty i ruszyć dalej.

Rozwiązanie zagadki światła

Co ciekawe, rozwiązanie różni się w zależności od poziomu trudności gry. Dlatego jeśli ktoś liczył na jedno szybkie ustawienie, to niestety – trzeba wiedzieć, jak działa dana wersja układanki. Figurki można obracać wielokrotnie, a kierunki opisane poniżej podawane są z perspektywy Hinako, która stoi plecami do celi Sakuko.

  • Poziom fabularny (Story): lis patrzy w prawo, a królik w lewo.
  • Poziom trudny (Hard): lis patrzy w lewo, a królik w prawo.
  • Poziom Lost in the Fog: lis patrzy w lewo, królik raz w prawo, a drugi raz w lewo (różne ustawienia dla obu stron).

Kiedy statuetki zostaną ustawione zgodnie z podpowiedzią, mechanizm zadziała – klatki się wyrównają, a Hinako uzyska dostęp do zawartości.

Co znajduje się w klatkach?

Nagrodą za poprawne rozwiązanie jest możliwość zabrania dwóch specjalnych abażurów: Restraint Lampshade i Talon Lampshade. To przedmioty kluczowe, bo muszą zostać wykorzystane w komnacie Sakuko.

Po powrocie do jej celi wystarczy nałożyć oba abażury na latarnie. W ten sposób zwalnia się blokada przy kluczu, a gracz otrzymuje White Rabbit Emblem Key. W tym momencie włącza się niepokojąca cutscenka, która jeszcze mocniej podkreśla klimat grozy, a Hinako może już iść do głównej statuy lisa w Worship Hall i odblokować jedne z zamkniętych drzwi.

Dlaczego ta zagadka jest wyjątkowa?

Silent Hill f idzie tu klasycznym tropem serii – prosta mechanika, ale wpleciona w mocny kontekst psychologiczny i symboliczny. Lis i królik nie są przypadkowymi figurkami – w folklorze oba zwierzęta mają swoje znaczenie, często związane z podstępem, niewinnością albo cyklem życia. Dodatkowo sama Sakuko i jej wspomnienia sprawiają, że zagadka nie jest tylko mechaniczną przeszkodą, ale częścią opowieści.

Warto też zauważyć, że podobne zagadki w poprzednich częściach Silent Hill często opierały się na znajdowaniu notatek, łączeniu wskazówek i interpretacji symboli. Tu twórcy kontynuują ten styl, ale dodają nowoczesne podejście – różne rozwiązania zależne od poziomu trudności. To sprawia, że nawet doświadczeni gracze nie mogą iść na pamięć.

Był to artykuł z serii: Silent Hill f
Spis treści