Kingdom Come: Deliverance II, kontynuacja świetnie przyjętej gry od studia Warhorse, nadal zachwyca głębią fabuły, realistycznym odwzorowaniem średniowiecznego świata i wciągającym klimatem. Jednym z tych zadań pobocznych, które zostają w pamięci na długo, jest „Najeźdźcy” (oryg. Invaders). To nie jest zwykłe „idź i zabij” – gra stawia przed nami wyzwanie o znacznie większym ciężarze moralnym i politycznym. Musisz zdecydować, co zrobić z grupą Kumanów, którzy dla lokalnych mieszkańców są zagrożeniem, choć wcale nie muszą nimi być.
W tym poradniku przeprowadzę Cię krok po kroku przez całą misję – od jej rozpoczęcia, przez spotkania i rozmowy z Kumanami, aż po różne możliwe zakończenia. Dodałem też ciekawostki historyczne i kontekst fabularny, żeby w pełni poczuć klimat tej nietypowej przygody.
Jak rozpocząć zadanie Najeźdźcy?
Zadanie startuje w małej wiosce Troskowice. Udaj się do tamtejszej oberży i pogadaj z oberżystką Beatą. W rozmowie wspomni o dziwnych gościach, którzy odwiedzili karczmę, i wskaże Ci grupę nieznajomych przy jednym ze stołów. Podejdź do Waska – rozmowa z nim automatycznie aktywuje zadanie poboczne.
Lokalizacja obozu Kumanów
Po pierwszych informacjach od Waska warto odwiedzić Wujtka, również mieszkańca Troskowic. On poda Ci kierunek – na zachód, w stronę rejonu Semina. Tam spotkasz pana Jana Semin, który opowie więcej o przybyszach i wskaże dokładne miejsce ich obozu.

Oboz Kumanów ukryty jest w lesie na zachód od posiadłości Semina. Możesz go dostrzec po dymie z ogniska lub śladach na ścieżkach prowadzących w głąb lasu.
Walka czy rozmowa? Moralne wybory gracza
Misja daje dwie ścieżki rozwiązania konfliktu z Kumanami, a każda z nich niesie inne konsekwencje. To jedno z tych zadań RPG, które naprawdę testuje Twój osąd.
Konfrontacja – Jeżeli zdecydujesz się na atak, eliminujesz wszystkich Kumanów. Misja kończy się szybko, ale nie bez śladów – inni NPC mogą zauważyć Twoje działania, a konsekwencje mogą pojawić się w późniejszej części gry. Czasem może to skutkować odwetu lub zniechęceniem sojuszników.

Dyplomacja i empatia – Druga opcja wymaga cierpliwości. Możesz zaprzyjaźnić się z Kumanami, a kluczowym elementem jest wspólne picie bimbru. Zdobądź go u miejscowych wieśniaków, w piwnicach karczmy lub jako łup ze skrzyń, a potem wróć do obozu i zaproponuj wspólne spotkanie przy trunku. Kumanowie, choć początkowo nieufni, mogą otworzyć się na rozmowę, dzięki czemu poznasz ich historię i motywacje.
Budowanie przyjaźni odblokowuje unikalne linie dialogowe i pozwala rozwiązać konflikt pokojowo. W niektórych przypadkach Kumanowie mogą nawet pomóc Ci w przyszłych zadaniach.
Gdzie zdobyć bimber?
Bimber jest absolutnie kluczowy do nawiązania kontaktu z Kumanami. Najłatwiej zdobyć go:
- w piwnicy karczmy w Troskowicach,
- u lokalnych wieśniaków w zamian za drobne dobra (ryby, grzyby, skóry),
- jako łup ze skrzyń w pobliskim obozie zbójów,
- od handlarzy przy drogach.

Niektórzy gracze odkryli też, że w ruinach starej gorzelni na południe od Ratajów można znaleźć kilka butelek ukrytych w skrzyni pod podłogą.
Zakończenie misji – dwie drogi
Po ataku na obóz – Jeśli wybierzesz przemoc, wróć do Beaty i poinformuj ją o zakończeniu sprawy. Otrzymasz nagrodę pieniężną i wzrost reputacji w społeczności. Jednak niektórzy NPC mogą zacząć Cię postrzegać jako brutalnego rozwiązywacza problemów.
Po zaprzyjaźnieniu się z Kumanami – Zdobycie ich zaufania pozwala negocjować pokojowe odejście lub współpracę. Możesz też przekonać ich do lojalności wobec lokalnego pana. To zakończenie odblokowuje nowe dialogi i może mieć wpływ na kolejne etapy gry.

Pasjonat gier MMO i typowo społecznościowych aplikacji. Redaktor naczelny portalu Desercik i twórca wielu innych portali nie tylko o grach. Codziennie porusza zagadnienia związane z marketingiem internetowym na swoim prywatnym blogu. Wieczorami czas spędza z córką, a gdy zaśnie zaczynać grać… grać w to co najlepsze.

