Komu śmierć malowana – Korzeń zła: mandragory, perła i szałwia

Misja „Korzeń zła” w dodatku Komu śmierć malowana to zadanie wyjątkowe, które nie ogranicza się do prostego biegania od punktu A do B. Tutaj gracz zostaje aktywnym uczestnikiem procesu alchemicznego, przygotowując miksturę dla malarza Wojciecha, który od początku dodatku zaskakuje nas swoimi dziwacznymi pomysłami. Zadanie pokazuje, jak twórcy gry umiejętnie łączą historyczny realizm średniowiecza – z jego rzemiosłem, codziennymi zajęciami i przesądami – z interaktywną mechaniką. Przygotowanie remedium wymaga zarówno spostrzegawczości w terenie, jak i cierpliwości oraz precyzji przy korzystaniu ze stanowiska alchemicznego.
Rozpoczęcie misji
Zadanie odblokowuje się bezpośrednio po ukończeniu misji „Splamiony honor”. Po zakończeniu tej przygody należy udać się do warsztatu malarza Wojciecha w Kuttenbergu, gdzie artysta wyjaśni, że potrzebuje specjalnego remedium, które Henryk będzie musiał przygotować własnoręcznie. Rozpoczynając przygodę, warto chwilę przyjrzeć się Kuttenbergowi – to tętniące życiem miasto pełne kupców, rzemieślników i zwykłych mieszkańców, którzy spacerują ulicami. Spacer po mieście pozwala oswoić się z nowym regionem i zbadać możliwości, które mogą przydać się w trakcie dalszych misji.
Korzeń mandragory – pierwszy krok w alchemii
Pierwszym składnikiem jest korzeń mandragory, roślina obdarzona w legendach magicznymi właściwościami, niezbędna do przygotowania remedium. Aby zdobyć korzeń, należy udać się w okolice kościoła w północno-zachodnim Kuttenbergu i porozmawiać z grabarzem Franciszkiem, którego poznaliśmy również w trakcie wcześniejszych misji. Grabarz ostrzega, że zdobycie korzenia wymaga nieco sprytu i odwagi. Aby go pozyskać, Henryk musi poczekać do nocy i oczyścić cmentarz ze szabrowników.
Można zrobić to poprzez otwartą walkę, wyciągając miecz i zmuszając intruzów do ucieczki, albo skradając się i eliminując ich pojedynczo, minimalizując ryzyko. Po oczyszczeniu terenu grabarz przekaże klucz do skrzyni, w której znajduje się korzeń. Następnie trzeba udać się do domu grabarza, znajdującego się na wschód od kościoła, wejść do wnętrza i zabrać wszystkie korzenie mandragory. Choć teoretycznie można spróbować włamania wcześniej, metoda przewidziana przez fabułę jest znacznie bezpieczniejsza i spójna z historią.

Słodkowodna perła rzeczna – cenny skarb
Kolejnym składnikiem jest słodkowodna perła rzeczna, niezwykle rzadki element, który wprowadza dodatkowy element wyzwania do misji. Perłę zdobędziemy na wschód od wioski Danemark, w okolicy rzeki, gdzie bandyci mają swój obóz. Gracz może zdecydować się na cichą eliminację intruzów w nocy lub na otwartą walkę w dzień. Po pokonaniu herszta dezerterów należy przeszukać jego ciało, aby zdobyć perłę, a dodatkowo warto wziąć klucz herszta, który pozwala przeszukać cały obóz i znaleźć inne cenne łupy, w tym dodatkowe perły.
Szałwia – prosty, lecz niezbędny składnik
Ostatnim elementem jest pospolita szałwia, którą można znaleźć na łąkach w okolicach Kuttenbergu lub kupić u zielarza w mieście. Choć prosty w pozyskaniu, składnik ten jest kluczowy dla właściwości leczniczych mikstury i dopełnia działanie pozostałych elementów.
Przygotowanie remedium – alchemia krok po kroku
Etap alchemii to prawdziwe wyzwanie, wymagające precyzji i cierpliwości. Należy udać się do stanowiska alchemicznego, na przykład za apteką obok warsztatu Wojciecha, i zapisać grę przed rozpoczęciem procesu, gdyż każda pomyłka może spowodować niepowodzenie. Najpierw Henryk musi umieścić korzeń mandragory, perłę rzeczną i szałwię na półkach stanowiska alchemicznego, a następnie nalać do kociołka wino. Korzeń mandragory wrzuca się do kociołka i czeka, aż mikstura zagotuje się.
Następnie obraca się klepsydrę i odczekuje, aż piasek przesypie się, po czym podnosi kociołek. Perłę należy zmielić w moździerzu na proszek i wsypać do mikstury, ponownie opuścić kociołek i czekać na zagotowanie. Kolejnym krokiem jest dodanie szałwii, utrwalenie jej na proszek i wrzucenie do kociołka. W tym momencie nie obraca się klepsydry, lecz trzy razy pociąga za rączki miechów, obraca klepsydrę, odczekuje jedną turę i podnosi kociołek. Na końcu należy zabrać fiolkę leżącą nad destylatorem i wykorzystać destylator, aby uzyskać gotowe remedium. Po prawidłowym wykonaniu pojawia się komunikat, że mikstura została przygotowana, co pozwala zakończyć misję.
Zakończenie misji i dalsze możliwości
Po przygotowaniu mikstury gracz wraca do Wojciecha w Kuttenbergu i przekazuje mu remedium. Jeśli lekarstwo spełnia oczekiwania malarza, misja zostaje zakończona, a Henryk uzyskuje możliwość kontynuowania wątku dodatku, odblokowując kolejną przygodę – „Odsłonięcie”, która prowadzi do finałowego etapu przygód związanych z Wojciechem.






