Keeper to jedna z tych gier, kt贸re od pierwszych minut potrafi膮 oczarowa膰 klimatem. Wcielasz si臋 tu w samotn膮 latarni臋 morsk膮 przemierzaj膮c膮 opuszczon膮 wysp臋, gdzie jedynym towarzyszem jest szmaragdowopi贸ry ptak o imieniu Twig. To po艂膮czenie melancholii, zagadek logicznych i niezwyk艂ej atmosfery, kt贸ra sprawia, 偶e 艣wiat gry 偶yje nawet bez ludzi. Twoim g艂贸wnym celem jest dotarcie na szczyt g贸ry i powstrzymanie tajemniczego Bytu zwanego Witherem, jednak droga do tego celu wiedzie przez seri臋 coraz trudniejszych 艂amig艂贸wek.

Jedna z nich – zagadkowe drzwi z trybikami znajduj膮ce si臋 pod Stra偶nikiem Drzewa – potrafi zatrzyma膰 nawet do艣wiadczonych graczy. Je艣li utkn膮艂e艣 w tym miejscu, nie martw si臋. W tym poradniku dok艂adnie wyja艣niam, gdzie znale藕膰 brakuj膮ce uchwyty do mechanizmu i jak ustawi膰 symbole na drzwiach, by w ko艅cu ruszy膰 dalej.

Gdzie znale藕膰 zagadk臋 z drzwiami?

Podczas eksploracji podziemnych jaski艅, pod ogromnym Stra偶nikiem Drzewa, natrafisz na kamienne drzwi z niebieskim okiem po艣rodku. To w艂a艣nie one blokuj膮 dalsz膮 drog臋. U偶yj promienia 艣wiat艂a skierowanego na spl膮tane w臋z艂y pod drzewem, a otworzy si臋 przej艣cie prowadz膮ce do tej lokacji.

Kiedy wejdziesz do 艣rodka, zauwa偶ysz, 偶e drzwi s膮 nieaktywne – brakuje im dw贸ch z trzech uchwyt贸w, kt贸re s艂u偶膮 do obracania symboli. Twoim zadaniem jest odnale藕膰 je w pobliskich tunelach. Po prawej stronie znajduje si臋 w臋ze艂 艣wietlny, kt贸ry pozwoli ci przej艣膰 do dalszych jaski艅.

Pierwszy uchwyt – 艣cie偶ka po prawej

Udaj膮c si臋 w prawo, przedrzyj si臋 przez pn膮cza i wejd藕 do zalanej komnaty. Zobaczysz tam dwa drzwiowe w臋z艂y. Ten po lewej wskazuje, jak powinien wygl膮da膰 poprawny symbol na g艂贸wnych drzwiach, a w jego wn臋trzu tkwi pierwszy uchwyt.

Wy艣lij Twiga, by zakr臋ci艂 mechanizmem przy ikonie. Obracaj nim a偶 do momentu, gdy uchwyt wysunie si臋 i zostanie uwolniony. Twig automatycznie przyniesie go z powrotem i umie艣ci na twoim por臋czu, dzi臋ki czemu b臋dziesz m贸g艂 wykorzysta膰 go przy g艂贸wnych drzwiach.

Drugi uchwyt – 艣cie偶ka po lewej

Kiedy zdob臋dziesz pierwszy uchwyt, wr贸膰 do komnaty z drzwiami i tym razem skr臋膰 w lewo, prze艂amuj膮c kolejne pn膮cza. Trafisz do pomieszczenia z puzzlem na 艣cianie, w kt贸rym Twig musi porusza膰 d藕wigni膮 w odpowiedniej kolejno艣ci.

Aby uwolni膰 drugi uchwyt, przesuwaj d藕wigni臋 w sekwencji: lewo, d贸艂, lewo, g贸ra, lewo. Po wykonaniu tych ruch贸w, mechanizm si臋 odblokuje, a Twig wydob臋dzie uchwyt i dostarczy go do ciebie. Teraz masz komplet element贸w potrzebnych do uruchomienia drzwi.

Rozwi膮zanie zagadki z drzwiami

Po powrocie do g艂贸wnej sali, umie艣膰 oba uchwyty w brakuj膮cych gniazdach na drzwiach. Teraz mo偶esz obraca膰 trzema trybikami, by dopasowa膰 symbole. Ka偶dy z nich wp艂ywa na inny fragment wzoru, wi臋c wymaga to odrobiny cierpliwo艣ci i obserwacji.

Oto poprawne ustawienie:

  • G贸rny trybik – ustaw tak, by wskazywa艂 w d贸艂, przypominaj膮c grot strza艂y.
  • 艢rodkowy trybik – obr贸膰, a偶 p艂omienie b臋d膮 skierowane w stron臋 oka na 艣rodku drzwi.
  • Dolny trybik – ustaw tak, by tworzy艂 kszta艂t litery S, ci膮gn膮cy si臋 od g贸ry do do艂u.

Podczas obracania uwa偶nie s艂uchaj – gdy mechanizm zaczyna zwalnia膰 i stawia膰 op贸r, oznacza to, 偶e jeste艣 blisko prawid艂owego u艂o偶enia. Po chwili us艂yszysz charakterystyczny d藕wi臋k zaskakuj膮cej blokady, a drzwi otworz膮 si臋, ukazuj膮c kolejn膮 cz臋艣膰 podziemi.

Ciekawostka o zagadkach w Keeper

Tw贸rcy gry, studio Strange Scaffold, postawili na to, by ka偶da zagadka by艂a organicznie wpleciona w 艣wiat gry. Nie chodzi wi臋c o czyste 艂amig艂贸wki logiczne, lecz o elementy otoczenia, kt贸re wsp贸艂graj膮 ze 艣wiat艂em i ruchem Twiga. Wiele z nich wymaga obserwacji detali, takich jak kierunek promieni, rozmieszczenie ro艣lin czy rytm pulsuj膮cego 艣wiat艂a.

Ciekawostk膮 jest te偶 to, 偶e zagadki w Keeper maj膮 symboliczne znaczenie – cz臋sto nawi膮zuj膮 do relacji mi臋dzy 艣wiat艂em (czyli graczem) a natur膮 (reprezentowan膮 przez Twiga i otaczaj膮ce 艣rodowisko).

Zagadki w Keeper to nie tylko przeszkody – to spos贸b na odkrywanie 艣wiata i budowanie wi臋zi z Twigiem. Drzwi z trybikami pod Stra偶nikiem Drzewa s膮 jednym z pierwszych moment贸w, w kt贸rych gracz uczy si臋 wsp贸艂pracy ze swoim ptasim towarzyszem i obserwowania otoczenia.

Rozwi膮zuj膮c t臋 艂amig艂贸wk臋, nie tylko otwierasz kolejn膮 lokacj臋, ale te偶 lepiej rozumiesz filozofi臋 gry: nie si艂a, lecz spok贸j, cierpliwo艣膰 i 艣wiat艂o prowadz膮 do celu.

By艂 to artyku艂 z serii: Keeper
Spis tre艣ci