Stary Klucz to nie byle jaki przedmiot – nie znajdziesz go przypadkiem w żadnej skrzynce ani w zaułku miasta. Jest on kluczowym elementem fabularnym, bez którego nie ruszysz dalej z głównym wątkiem. Co ciekawe, możesz go zdobyć już na samym początku gry, podczas Festiwalu Pożegnalnego w Lumière – wyjątkowego wydarzenia, które wprowadza gracza w klimat świata Clair Obscur.
Aby zdobyć Stary Klucz, musisz najpierw wejść w posiadanie Festiwalowego Żetonu. To specjalna waluta wydarzenia, którą można zdobyć na kilka różnych sposobów:
Udział w wydarzeniu – gdy tylko festiwal się rozpocznie, otrzymasz jeden żeton automatycznie. To forma nagrody za samo uczestnictwo.
Quiz Antoina – w trakcie zabawy spotkasz Antoina, który zada ci kilka zagadek związanych z historią świata gry. Jeśli udzielisz poprawnych odpowiedzi, dostaniesz dodatkowy żeton. Pytania dotykają między innymi tematów takich jak:
- „67 lat temu”,
- „Ekspedycja Zero”,
- czy „umiejętności nabywane przez używanie Pictosa w walce”.
Pojedynek z Maelle – w jednej z bocznych alejek spotkasz Maelle, która zaproponuje ci pojedynek. To krótkie, ale wymagające starcie treningowe. Jeśli wygrasz, również otrzymasz żeton.
Gdy już masz Festiwalowy Żeton, znajdź Colette – kobietę w niebieskim stroju, stojącą przy jednym ze stoisk festiwalowych. To właśnie u niej możesz wymienić żeton na Stary Klucz. Warto pamiętać, że to jedyna okazja, by zdobyć ten przedmiot w trakcie bieżącego przejścia gry, więc lepiej nie przegap tego momentu.
Gdzie użyć Starego Klucza?
Choć zdobywasz go na początku, jego prawdziwa rola ujawnia się dopiero w Akcie II, w lokacji zwanej Stare Lumière. To tu rozpoczyna się nowa część historii, w której kierujesz Maelle i Verso, rozwiązując szereg zagadek – w tym tę związaną ze Starym Kluczem.
Zacznij od punktu odpoczynku Left Street Rest Point, a następnie zejdź w dół wzgórza, aż zobaczysz miecz wbity w ziemię – to charakterystyczny punkt orientacyjny.
Kieruj się w stronę zniszczonego łuku po prawej stronie. Za nim znajdziesz przewrócony wiatrak, a obok niego dużą metalową rurę z błyszczącym przedmiotem na górze. Zeskocz do środka, a po wylądowaniu odwróć się – zobaczysz zamkniętą kratę.
Kraty nie da się otworzyć ręcznie, ale właśnie tu przydaje się Stary Klucz z Lumière. Użyj go, by otworzyć przejście, a po drugiej stronie znajdziesz Dziennik Ocalonego ze Szczeliny (Fracture Survivor Journal). To ważny przedmiot fabularny, który nie tylko odblokowuje osiągnięcie „Follow the Trail”, ale też prowadzi do nowych wątków fabularnych.

Pasjonat gier MMO i typowo społecznościowych aplikacji. Redaktor naczelny portalu Desercik i twórca wielu innych portali nie tylko o grach. Codziennie porusza zagadnienia związane z marketingiem internetowym na swoim prywatnym blogu. Wieczorami czas spędza z córką, a gdy zaśnie zaczynać grać… grać w to co najlepsze.


