Promocja gier za pomoc膮 gwiazd filmowych czy popularnych piosenkarzy/piosenkarek staje si臋 coraz cz臋艣ciej praktykowanym zabiegiem, aby przyci膮gn膮膰 jak najwi臋ksz膮 ilo艣膰 graczy ju偶 na samym starcie. Skoro w ten spos贸b od lat promuje si臋 perfumy, ubrania czy kosmetyki to dlaczego nie gry?

Pytanie do Was, czytelnik贸w: Czy je艣li Wasza ulubiona posta膰, nie wa偶ne czy z filmy czy ze sceny muzycznej, promowa艂aby gr臋 MMO 鈥 to czy zagraliby艣cie w ni膮 z tego powodu?


To pytanie do Was, mo偶ecie odpowiedzie膰 w komentarzy, albo i nie. Mnie dzi艣 nurtuje zupe艂nie inne zagadnienie. Czy taka promocja gier dzia艂a w ich wypadku, czy bardziej szkodzi? Moim skromnym zdaniem, wydawcy powinni najpierw zadba膰 o wysok膮 jako艣膰 rozgrywki ju偶 nie m贸wi臋 o ciekawym i wci膮gaj膮cym gameplay’u, gdy偶 o taki nawet w wielomilionowych produkcjach jest bardzo ci臋偶ko.

Kto najcz臋艣ciej najmuje celebryt贸w do promocji gier? Okazuje si臋, 偶e odpowied藕 znajdziemy u 藕r贸d艂a wszelakich MMO (no wi臋kszo艣ci z nich), czyli w Korei i innych krajach azjatyckich. Ile偶 to na tak膮 promocj臋 wyda艂 sam Nexon, albo Tencent Games…

 


Gra: Blade & Soul

blade and soul promocja
Wydawca: Tencent Games
Celebryta: Girls’ Generation

Blade & Soul to MMORPG skupiaj膮cy si臋 na sztukach walki, stworzony przez NCsoft. Do promocji gry wynaj臋to piosenkarki z Girls Generation i to ca艂kiem niedawno bo gdzie艣 w pa藕dzierniku 2013 roku (finalne testy CBT).

[youtube id=”6YBKk7gmKl0″ width=”633″ height=”356″]


 

Gra: Sudden Attack

Sudden Attack
Wydawca: Nexon
Celebryta: Miss A

I tutaj znowu grupa piosenkarek 鈥 Miss A 鈥 z Korei zaj臋艂a si臋 promocj膮 tym razem strzelanki, Sudden Attack, wydawanej przez Nexon. Oczywi艣cie pojawi艂a si臋 masa plakat贸w, zwiastun贸w itp. z ich udzia艂em.

[youtube id=”cxgmtk_bzt4″ width=”633″ height=”356″]

 

Gra: NBA 2K14

NBA 2K14
Wydawca: 2K Sports
Celebryta: LeBron James

Tym razem mamy gr臋 o koszyk贸wce, czyli NBA 2K14, kt贸r膮 stworzy艂o dla Nas studio Visual Concepts, a korea艅skim wydawc膮 zosta艂a firma 2k Sports. W zesz艂ym roku LeBron z Miami Heat zosta艂 zaanga偶owany do promocji i reklamy.

[youtube id=”_osh4gRHXCI” width=”633″ height=”356″]

[youtube id=”IiHGigV1rEw” width=”633″ height=”356″]

 

Gra: Rift

rift promocja
Wydawca: Shanda Games
Celebryta: Dwyane Wade, Maggie Q & Adam Lambert

Rift to darmowa gra fantasy MMORPG od Trion Worlds, kt贸r膮 w Chinach opublikowa艂a firma Shanda Games. Celebrytami promuj膮cymi gr臋 zostali Dwyane Wade, profesjonalny gracz NBA, kt贸ry obecnie gra w Miami Heat i Maggie Q 鈥 ameryka艅ska aktorka, jak i Adam Lambert 鈥 ameryka艅ski piosenkarz i tek艣ciarz, ale r贸wnie偶 i aktor.

[youtube id=”HGOWL2txIsA” width=”633″ height=”356″]

Co ciekawsze, z wszystkich dzi艣 prezentowanych przyk艂ad贸w tylko Rift przeznaczy艂 najwi臋ksze nak艂ady finansowe na tego typu promocj臋 i przegra艂 鈥 chi艅skie serwery zosta艂y zamkni臋te jeszcze w po艂owie trwania open bety.

Moje wnioski?

To tylko niewielka cz臋艣膰 przyk艂ad贸w, bo m贸g艂bym wymienia膰 ich jeszcze z 20, ale po co? Chodzi艂o mi o to, aby podkre艣li膰 te 鈥瀗ajwi臋ksze inwestycje鈥, o kt贸rych mimo wielkiej odleg艂o艣ci od Azji, ka偶dy z Nas na pewno s艂ysza艂. Na przyk艂adzie Rift s膮dz臋, 偶e taka promocja, anga偶owanie celebryt贸w, nie s艂u偶y dobrze grze. Gdyby nie model p艂atno艣ci mo偶e chi艅scy gracze dalej cieszyliby si臋 swoj膮 wersj膮, swoimi serwerami 鈥 c贸偶 im po aktorach, koszykarzach czy piosenkarzach 鈥 liczy si臋 jako艣膰, gameplay i rozs膮dna publikacja 鈥 a nie zach艂anno艣膰 wydawcy.


Gry podobne