Świat Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2 to mroczna, pełna intryg wersja Seattle, w której gracz wciela się w starożytnego wampira o imieniu Phyre. Choć bohater posiada niezwykłą siłę, zwinność i zmysły przekraczające ludzkie pojęcie, nie jest już tym potężnym drapieżnikiem, którym był niegdyś. Początkowo osłabiony i pozbawiony wielu dawnych mocy, musi stopniowo odzyskiwać swoje zdolności, rozwijając się poprzez system doświadczenia oraz unikalny mechanizm Resonant Blood – czyli rezonującej krwi.
Ten poradnik w prosty sposób wyjaśni, jak zdobywać nowe umiejętności, rozwijać postać Phyre, a także jak działa system krwi i klanowych zdolności w grze.
Jak odblokowywać nowe moce w Bloodlines 2?
System rozwoju postaci w Bloodlines 2 działa podobnie do klasycznych gier RPG. Doświadczenie (XP) zdobywasz za walkę, eksplorację, wykonywanie zadań i odnajdywanie ukrytych przedmiotów. W przeciwieństwie jednak do tradycyjnego systemu poziomów, tutaj nie rośniesz „levelami” – zamiast tego otrzymujesz punkty umiejętności, które możesz przeznaczyć na odblokowanie nowych zdolności.

Każda moc wymaga określonej liczby punktów – im potężniejsza, tym więcej trzeba zainwestować. Dostęp do ekranu rozwoju uzyskasz w menu pauzy (klawisz Esc lub Start na padzie).
Ciekawym aspektem jest to, że Phyre potrafi korzystać z mocy wszystkich klanów, a nie tylko tego, z którego pochodzi. Na początku gry wybierasz klan startowy, ale w trakcie fabuły możesz odblokować umiejętności pozostałych frakcji wampirzych, pod warunkiem że opanujesz sztukę rezonansu krwi.
Resonant Blood – sekret odblokowywania nowych mocy
Aby korzystać z mocy innych klanów, musisz nauczyć się wykorzystywać Resonant Blood, czyli specjalny rodzaj krwi, który można wyssać z wybranych mieszkańców Seattle.
Nie każda ofiara nadaje się do tego celu – osoby z rezonującą krwią są oznaczone specjalnym symbolem nad głową, a ich pozycje często pojawiają się na mapie. Dzięki temu łatwo namierzyć właściwy cel.

Po włączeniu trybu Heightened Vision zauważysz, że niektórzy ludzie świecą się na różne kolory. Kolor wskazuje typ emocji, a tym samym rodzaj rezonującej krwi, którą możesz z nich pozyskać:
- Czerwona poświata (Choleric Blood) – uzyskasz ją, gdy rozzłościsz lub sprowokujesz daną osobę.
- Różowa poświata (Sanguine Blood) – otrzymasz, jeśli zaflirtujesz z rozmówcą i wzbudzisz jego pożądanie.
- Niebieska poświata (Melancholic Blood) – zdobędziesz, gdy zastraszysz lub obrazisz melancholijną, przygnębioną postać.
Co ciekawe, strój Phyre wpływa na reakcję NPC-ów. Jeśli podejdziesz do czerwonego celu w eleganckim ubraniu, możesz sprowokować napaść. Z kolei melancholijni ludzie w niebieskiej aurze lepiej reagują na ubrania klanu Toreador, które potrafią podnieść ich na duchu.
Jak korzystać z rezonansu i odblokowywać moce?
Samo wypicie krwi nie wystarczy. Najpierw musisz rezonować z daną emocją, czyli wywołać odpowiedni stan u człowieka poprzez dialog lub zachowanie. Dopiero potem możesz wyssać jego krew, aby uzyskać dany typ Resonant Blood.
Każdy rodzaj rezonansu pozwala odblokować określone moce z innego klanu, a ich pełne rozwinięcie wymaga użycia punktów umiejętności. System ten zachęca do eksperymentowania z rozmowami, wyborem stroju i obserwacją otoczenia.
Kontakty klanowe – jak uczyć się nowych zdolności?
Zebranie krwi i punktów to dopiero połowa sukcesu. Aby nauczyć się nowych mocy, musisz znaleźć odpowiednich nauczycieli – przedstawicieli poszczególnych klanów. Każdy z nich przebywa w innym miejscu Seattle:
- Silky (Brujah) – znajdziesz ją w The Dutchman.
- Niko (Banu Haqim) – przebywa w Aurora Pawn.
- Patience (Toreador) – ukryta w zapleczu Aurora Pawn.
- Fletcher (Ventrue) – spotkasz go w Makom Bar.
- Mrs. Thorn (Tremere) – znajduje się w lokacji Wake the Dead.
- Onda (Lasombra) – rezyduje w lobby hotelu The Glacier.

Dostęp do tych postaci uzyskasz po podjęciu decyzji w jednym z pierwszych rozdziałów gry – gdy rozstrzygniesz los Benniego. Od tego momentu możesz odwiedzać nauczycieli i wybierać, które moce chcesz przebudzić, wykorzystując wcześniej zdobytą Resonant Blood.
Dopiero po przebudzeniu danej zdolności możliwe będzie pełne jej rozwinięcie poprzez wydanie punktów umiejętności. W ten sposób stopniowo stajesz się coraz potężniejszym wampirem, odzyskując dawne możliwości Phyre.
Warto pamiętać, że każdy typ krwi ma swoje zastosowanie – niektóre rezonanse dają dostęp do mocy ofensywnych, inne do zdolności manipulacji czy kamuflażu. Eksperymentowanie z różnymi emocjami ludzi w mieście pozwala nie tylko rozwijać postać, ale też odkrywać ukryte dialogi i poboczne wątki.
Ciekawostką jest też to, że Bloodlines 2 nie ogranicza cię do jednego stylu rozgrywki. Możesz być królem podziemia, brutalnie eliminując wrogów, albo mistrzem perswazji, który manipuluje ludźmi i unika walki. Wszystko zależy od tego, jaką krew wybierzesz i które moce przebudzisz.
System rozwoju w Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2 to połączenie klasycznego RPG z elementami psychologicznej gry o emocjach. Phyre nie zdobywa mocy siłą, lecz przez zrozumienie natury ludzi, z których czerpie krew. Wykorzystanie Resonant Blood, świadomy wybór dialogów i poznawanie przedstawicieli klanów to klucz do odblokowania pełni potencjału tej nieśmiertelnej istoty.
Im głębiej wejdziesz w ten świat, tym bardziej zrozumiesz, że w Bloodlines 2 nie wystarczy tylko pić krew – trzeba wiedzieć, czyja krew naprawdę daje moc.

Pasjonat gier MMO i typowo społecznościowych aplikacji. Redaktor naczelny portalu Desercik i twórca wielu innych portali nie tylko o grach. Codziennie porusza zagadnienia związane z marketingiem internetowym na swoim prywatnym blogu. Wieczorami czas spędza z córką, a gdy zaśnie zaczynać grać… grać w to co najlepsze.

