Peter Molyneux zapowiada Masters of Albion – może to być jego ostatnia gra

Peter Molyneux, legendarny twórca gier wideo, który przez dekady kształtował gatunek „god game” i RPG, właśnie zdradził, że jego następny projekt, Masters of Albion, może być jego ostatnią grą. W wywiadzie dla Edge designer przyznał, że traktuje ten tytuł jako osobistą „grę odkupienia”, co jest odpowiedzią na lata kontrowersji związanych z jego karierą – obietnice, które czasem przewyższały to, co faktycznie trafiało do graczy.
Kariera pełna przełomowych tytułów
Peter Molyneux to postać, którą zna każdy, kto choć trochę interesuje się historią gier. Jego nazwisko jest nierozerwalnie związane z tytułami takimi jak Populous, Dungeon Keeper czy Black and White – gry, które nie tylko bawiły, ale też definiowały nowe gatunki. Po tym, jak jego pierwsze dwa studia zostały przejęte przez EA i Microsoft, Molyneux założył 22cans, w którym od 2012 roku ukazało się pięć gier, a obecnie zespół pracuje nad Masters of Albion, szóstym projektem studia.
Ostatnia wielka przygoda
W sierpniu 2024 Molyneux wspomniał, że jego wiek i ograniczona energia życiowa sugerują, iż Masters of Albion może być jego ostatnim wielkim projektem. Teraz, rok później, w wywiadzie wydaje się być w tej kwestii jeszcze bardziej pewny. „Mam 66 lat – pracuję tak ciężko, jak nigdy wcześniej, i po prostu nie mam już energii, żeby zrobić coś podobnego jeszcze raz” – mówi. To stawia nadchodzącą grę w wyjątkowej roli w jego dorobku: nie tylko jako kolejny tytuł, ale jako finałowa wyprawa twórcy, który zmienił branżę.

Gra odkupienia – „redemption title”
Twórca nazywa Masters of Albion swoją grą odkupienia. To nawiązanie do jego reputacji – Molyneux przez lata zyskał miano projektanta, który czasem obiecywał więcej, niż był w stanie dostarczyć. W Masters of Albion ma szansę pokazać, że wciąż potrafi tworzyć gry ambitne i wciągające, łączące najlepsze elementy jego wcześniejszych sukcesów.
W projekt wplecione mają być mechaniki znane z jego klasyków:
- „Bóg w grze” w stylu Black and White, pozwalający wpływać na losy świata poprzez decyzje i gesty,
- Ochrona domeny i zarządzanie podległymi postaciami, charakterystyczna dla Dungeon Keepera,
- Fable’owe przygody w otwartym świecie z RPG-owymi wyborami i konsekwencjami,
- możliwość budowania i rozbudowywania miast, a także rozwijania własnych mocy boskich.
Według oficjalnej strony gry na Steamie, w Masters of Albion świat będzie ewoluował w czasie, władcy będą się zmieniać, a decyzje gracza będą miały realny wpływ na historię – mocno przypomina to podejście znane z serii Fable. Sama nazwa świata, Albion, nawiązuje do historycznej nazwy Wielkiej Brytanii, podobnie jak w Fable, co podkreśla nostalgiczny, ale też ambitny charakter gry.
Status gry i oczekiwania
Masters of Albion został po raz pierwszy zaprezentowany na Gamescom 2024, jednak na chwilę obecną nadal nie ma oficjalnej daty premiery ani okna wydania. Wiadomo jedynie, że gra pojawi się na PC. Jeśli rzeczywiście będzie to ostatni projekt Molyneux, jego odbiór może znacząco wpłynąć na to, jak zapamiętamy jednego z najbardziej ambitnych i kontrowersyjnych twórców w historii gier.
Dla fanów to więc nie tylko kolejna gra – to moment, w którym legenda branży może postawić kropkę nad „i” w swojej karierze. Wiele w niej zależy od jakości wykonania i tego, czy Molyneux uda się połączyć wszystkie swoje najlepsze pomysły w spójną, wciągającą całość.






